Biologia – kurs maturalny
Podstawy
1 lekcjaBadania biologiczne
3 lekcjeChemia życia
6 lekcjiKomórka
5 lekcjiMetabolizm
8 lekcjiWirusy, wiroidy i priony
1 lekcjaKlasyfikacja organizmów
1 lekcjaProkarionty, protisty, grzyby i porosty
4 lekcjeRóżnorodność roślin i tkanki roślinne
11 lekcjiFizjologia roślin
6 lekcjiRóżnorodność bezkręgowców i tkanki zwierzęce
12 lekcjiRóżnorodność strunowców
8 lekcjiFizjologia zwierząt
9 lekcjiCzłowiek
13 lekcjiGenetyka
12 lekcjiBiotechnologia
6 lekcjiEwolucja
10 lekcjeEkologia
9 lekcjiPrzed Tobą quiz powtórkowy z działu “Fizjologia roślin”. Znajdziesz w nim pytania, które pozwolą Ci sprawdzić uzyskaną wiedzę, ale także powtórzyć ten temat. Pamiętaj, że to jeszcze nie matura i możesz popełniać błędy. Grunt, żebyś na tych błędach się uczył! 🙂 Świetnym pomysłem jest prowadzenie zeszytu błędów, w którym będziesz zapisywał zagadnienia, na których się “wyłożyłeś” 🙂 To w przyszłości pomoże Ci szybko przypomnieć sobie, na jakie kwestie szczególnie musisz zwracać uwagę.
Ten quiz nie należy do najprostszych, dlatego uważnie czytaj pytania, bo haczyk tkwi w szczegółach. Życzę Ci powodzenia i do dzieła!
Quiz “Powtórka działu fizjologia roślin”
Podsumowanie quizu
Ukończyłeś 0 z 15 pytań
Pytania:
Informacje
Już ukończyłeś ten quiz. Nie możesz rozpocząć go ponownie.
Quiz is loading…
Zaloguj się, aby rozpocząć quiz.
You must first complete the following:
Wynik
Wynik
Odpowiedziałeś poprawnie na 0 z 15 pytań
Twój czas:
Czas się skończył
Uzyskałeś 0 z 0 punktów, (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Średni wynik | |
Twój wynik |
Kategorie
- Brak kategorii 0%
Musisz przerobić ten dział jeszcze raz.
Zaliczyłeś ten quiz, ale warto jeszcze odświeżyć sobie tę lekcję.
Brawo! To dobry wynik. Wróć do quizu za kilka dni i spróbuj odpowiedzieć poprawnie na wszystkie pytania.
To świetny wynik, gratulacje!
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- Aktualne
- Wróć do pytania
- Rozwiązane
- Poprawnie
- Niepoprawnie
- Pytanie 1 z 15
1. Pytanie
1 punkt(y)Woda oraz składniki mineralne, są pobierane z gleby przez korzeń i mogą przemieszczać się drogą apoplastową, czyli przez ściany komórkowe i przestwory międzykomórkowe. Gdy docierają do endodermy napotykają blokadę uniemożliwiającą im przedostanie się do walca osiowego. Bariera ta znajduje się w ścianach komórkowych wszystkich komórek endodermy i nazywa się pasemkiem Caspary’ego. Pasemko składa się z suberyny i ligniny, które są substancjami nieprzepuszczalnymi dla wody i rozpuszczonych w niej składników mineralnych. Z tego powodu woda i składniki mineralne nie mogą przedostać się z endodermy do wiązek przewodzących drogą apoplastową. Pasemko Caspary’ego wymusza, by substancje te, które do tej pory przemieszczały się biernie drogą apoplastową, przekroczyły teraz selektywnie przepuszczalną błonę komórkową endodermy i przeszły do walca osiowego drogą symplastową, czyli przez cytozole komórek.
Na podstawie przedstawionych informacji i własnej wiedzy zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 2 z 15
2. Pytanie
1 punkt(y)Hiponastia to ruch, który charakteryzuje się wygięciem w górę liści, wynikającym z przyspieszonego wzrostu dolnej części ogonka liściowego w porównaniu do jego górnej części. Można to zaobserwować u wielu roślin lądowych i jest to związane z hormonem roślinnym etylenem. Korzeń rośliny, gdy wyczuwa nadmiar wody, wytwarza kwas 1-aminocyklopropano-1-karboksylowy, który następnie jest przekształcany w etylen, regulujący ten proces.
Na podstawie przedstawionych informacji i własnej wiedzy zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Zanurzone rośliny często wykazują reakcję hiponastyczną, ponieważ
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 3 z 15
3. Pytanie
1 punkt(y)Hiponastia to ruch, który charakteryzuje się wygięciem w górę liści, wynikającym z przyspieszonego wzrostu dolnej części ogonka liściowego, w porównaniu do jego górnej części. Można to zaobserwować u wielu roślin lądowych i jest to związane z hormonem roślinnym
-etylenem. Korzeń rośliny, gdy wyczuwa nadmiar wody, wytwarza kwas 1-aminocyklopropano-1-karboksylowy, który następnie jest przekształcany w etylen, regulujący ten proces.Na podstawie informacji zawartych w powyższym tekście oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Rośliny wystawione na podwyższony poziom etylenu w warunkach eksperymentalnych będą wykazywać reakcję hiponastyczną.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 4 z 15
4. Pytanie
1 punkt(y)Nyktynastia to oparty na rytmie okołodobowym ruch nastyczny roślin wyższych w odpowiedzi na nadejście ciemności lub „spanie” rośliny. Z anatomicznego punktu widzenia w nyktonastiach liści pośredniczą poduszeczki liściowe. Znajdują się one u podstawy ogonka liściowego. Zmiana turgoru w górnej i dolnej części poduszeczki powoduje podnoszenie lub opadanie blaszki liściowej.
Wiele roślin wykorzystuje fitochrom do ustalania cykli okołodobowych, które wpływają na otwieranie i zamykanie liści związane z ruchami nyktastycznymi. Rośliny wykorzystują fitochrom do wykrywania światła czerwonego i dalekiej czerwieni. W zależności od rodzaju pochłanianego światła, białko może przełączać się między stanem P660, który pochłania światło czerwone, a stanem P730, który pochłania światło dalekiej czerwieni. Czerwone światło przekształca P660 w P730, a dalekie czerwone światło przekształca P730 w P660.
Na podstawie przedstawionych informacji i własnej wiedzy uzupełnij tekst, aby powstał poprawny opis. W każdym nawiasie wybierz właściwe określenie.
U Albizia julibrissin, dłuższe okresy ciemności, gdy do rośliny dociera głównie światło o długości dalekiej czerwieni, prowadzą do 1. (niskiego/wysokiego) stężenia P730 i skutkują szybszym otwieraniem się liści.
W mutacji SLEEPLESS u Lotus japonicus, poduszeczki lisciowe są utwardzane i zmieniane w struktury podobne do ogonków liściowych, 2. (uniemożliwiając/ułatwiając) zamykanie liści w nocy. Ruch bez pośrednictwa poduszeczek liściowych jest również możliwy i odbywa się poprzez 3. (zróżnicowany/jednorodny) podział komórek i wzrost po obu stronach ogonka liściowego, co skutkuje ruchem zginającym w liściach do pożądanej pozycji.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 5 z 15
5. Pytanie
1 punkt(y)Na zdjęciu przedstawiono liścienie roślin jedno- (z lewej) i dwuliściennych (z prawej).
Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
- U roślin u których wystepuje się kiełkowanie nadziemne liścienie wynoszone są nad powierzchnię ziemi i zazieleniają się pełniąc funkcję asymilacyjną.
- Liścienie gromadzą materiały zapasowe, co umozliwia rozwój roślinie w pierwszym okresie życia.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 6 z 15
6. Pytanie
1 punkt(y)Na zdjęciu znajduje się kserofit w czasie suszy (z lewej) i w sprzyjających warunkach (z prawej).
W jakim celu roślina składa liście w czasie suszy?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 7 z 15
7. Pytanie
1 punkt(y)Zaznacz wszystkie prawidłowe zdania.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 8 z 15
8. Pytanie
1 punkt(y)Uzupełnij tekst, aby powstał poprawny opis. W każdym nawiasie wybierz właściwe określenie.
Gutacja następuje, gdy roślina ma dostęp do 1. (dużych/małych) ilości wody w glebie oraz w warunkach środowiskowych 2. (sprzyjających/niesprzyjających) transpiracji wskutek 3. (parowania wody/parcia korzeniowego).
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 9 z 15
9. Pytanie
1 punkt(y)Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe o nasionach w stanie spoczynku bezwzględnego?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 10 z 15
10. Pytanie
1 punkt(y)Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Która z poniższych faz jest pierwszą fazą kiełkowania nasion?PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 11 z 15
11. Pytanie
1 punkt(y)Przeprowadzono eksperyment badający wpływ dostarczania dwutlenku węgla i azotu na wzrost świerka. Sadzonki hodowano w kontrolowanych środowiskach z ilością CO2 taką, jak w atmosferze lub zwiększoną oraz z dodatkiem roztworów odżywczych o wysokiej, średniej i niskiej zawartości azotu. Sadzonki zbierano, ważono i mierzono w równomiernych odstępach krótszych niż 100 dni.
Na podstawie informacji z lekcji określ, jakie skutki dla wzrostu i rozwoju roślin miało wzbogacenie ich środowiska w dwutlenek węgla i azot? Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
- Podaż azotu nie miała wpływu na akumulację biomasy, wysokość i powierzchnię liści obu gatunków.
- Wzbogacanie CO2 przez 100 dni znacząco zwiększyło biomasę liści i całkowitą biomasę sadzonek świerka białego przy wysokiej zawartości azotu.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 12 z 15
12. Pytanie
1 punkt(y)Uzupełnij tekst, aby powstał poprawny opis. W każdym nawiasie wybierz właściwe określenie.
Regulacja transportu auksyn ma kluczowe znaczenie w procesie takim jak geotropizm. Proces ten, który zapewnia wzrost korzenia w dół, opiera się na transporcie auksyn. Komórki znajdujące się na samym końcu korzenia reagują na grawitację za pomocą specjalnych organelli, statolitów. Auksyny regulują wzrost komórek w strefie wydłużania. Gdy korzeń nie jest położony pionowo, gradient grawitacyjny nie jest wyrównany z osią komórek. Powoduje to przepływ większej ilości auksyn do 1. (dolnej/górnej) części korzenia. Tam auksyny 2. (hamują/stymulują) wydłużanie komórek co powoduje wzrost korzenia w dół. To zjawisko nazywamy geotropizmem 3. (ujemnym/dodatnim).
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 13 z 15
13. Pytanie
1 punkt(y)Co jest główną funkcją epikotylu w zarodku rośliny? Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 14 z 15
14. Pytanie
1 punkt(y)Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
- Auksyny są produkowane w stożku wzrostu rośliny.
- Usunięcie z rośliny pąka głównego, powoduje zahamowanie wzrostu pąków bocznych.
- Podanie auksyny na odciętą przy pąku głównym łodygę hamuje dominację wierzchołkową.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 15 z 15
15. Pytanie
1 punkt(y)Rośliny typu C3 żyjące w suchych obszarach zamykają aparaty szparkowe, aby zmniejszyć utratę wody, ale to powstrzymuje CO2 przed przedostaniem się do liści. Obniża to stosunek CO2:O2, a tym samym zwiększa fotooddychanie. Rośliny C4 i CAM mają adaptacje, które pozwalają im przetrwać w gorących i suchych obszarach, dzięki czemu mogą konkurować z roślinami C3 na tych obszarach.
Na podstawie przedstawionych informacji i własnej wiedzy uzupełnij tekst, aby powstał poprawny opis. W każdym nawiasie wybierz właściwe określenie.
Rośliny żyjące w ciepłych środowiskach mają 1. (cienką/grubą) warstwę kutykuli.
Proces fotooddychania jest 2. (korzystny/niekorzystny) dla rośliny.
Rośliny ze środowisk w których jest duża intensywność światła potrzebują 3. (mniej/więcej) chloroplastów, niż rośliny żyjące w cieniu.
PoprawnieNiepoprawnie
Wyniki: Quiz “Powtórka działu fizjologia roślin”
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||