W tej probówce omówimy najważniejsze właściwości kwasów, a także opowiem Ci o ciekawych rzeczach z nimi związanych. Dlaczego kwas solny może poparzyć skórę, ale nie zżera naszego żołądka od środka mimo, że w nim się znajduje. Dlaczego po coca-coli lepiej nie myć zębów od razu? Co łączy cyjanowodór z drugą wojną światową i obozami zagłady? W jaki sposób robi się wzory na szklanych powierzchniach? Zapraszam do oglądania 🙂
W laboratorium chemicznym niektóre kwasy mogą być niebezpieczne, dlatego trzeba wiedzieć jak bezpiecznie z nimi pracować. Jedną z ważniejszych rzeczy jest kolejność czynności przy sporządzaniu wodnych roztworów kwasów.
Zapewne wierszyk “Pamiętaj chemiku młody zawsze wlewaj kwas do wody” nie jest Ci obcy. Z doświadczenia wiem, że mimo jego znajomości uczniom i tak się myli czy to nie wolno wlewać “wody do kwasu” czy “kwasu do wody”. Mam dla Ciebie lepszy sposób na zapamiętanie 🙂
Być może spotkałeś się z opinią, że podczas jedzenia nie powinno się niczego pić, ponieważ rozcieńczamy sok żołądkowy, co ogranicza efektywne trawienie. Ile w tym prawdy? Dowiesz się z poniższego filmu :)
Hamburger w kwasie solnym? Zobacz co się wydarzy! W prawym dolnym rogu okna tego filmu możesz włączyć polskie napisy.
Dlaczego kwas fosforowy (V) zawarty w coca-coli niszczy nasze szkliwo? Dowiesz się z tego filmu :
A tutaj jest film o roztworze PIRANIA :)
Zadania
Według badań przećwiczenie materiału od razu w praktyce poprawia zapamiętywanie o 30%!
Poziom trudności tego zadania to 1/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.
Poziom trudności tego zadania to 1/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.
Poziom trudności tego zadania to 1/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.