Postęp lekcji
0% Ukończono
Pytania
- Czym są organizmy kosmopolityczne i dlaczego bakterie do nich należą?
- W jakich środowiskach naturalnych występują bakterie?
- Dlaczego bakterie są niewidoczne gołym okiem, ale ich kolonie już tak?
- Jakie są podstawowe kształty komórek bakteryjnych?
- Podaj przykłady bakterii kulistych.
- Czym różnią się laseczki od pałeczek?
- Jakie bakterie zaliczamy do form spiralnych?
- Co to jest błona komórkowa bakterii i jakie pełni funkcje?
- Z czego zbudowana jest ściana komórkowa bakterii?
- Jaka jest różnica między bakterią Gram-dodatnią a Gram-ujemną?
- Na czym polega barwienie metodą Grama?
- Jakie barwniki stosuje się w barwieniu Grama?
- Dlaczego bakterie Gram− odbarwiają się po użyciu etanolu?
- Jaką rolę pełni otoczka bakteryjna?
- Czym są fimbrie i pilusy?
- Czym są wici bakterii i jak działają?
- Co to jest genofor?
- Czym różni się genofor od plazmidu?
- Co to jest nukleoid?
- Jakie rybosomy występują u bakterii?
- Jakie struktury umożliwiają fotosyntezę u bakterii?
- Jakie są główne typy odżywiania bakterii?
- Wymień typy bakterii cudzożywnych.
- Czym różni się komensalizm od mutualizmu?
- Jak odżywiają się saprobionty?
- Na czym polega osmotrofia?
- Jakie bakterie przeprowadzają fotosyntezę oksygeniczną?
- Co to jest fotosynteza anoksygeniczna?
- Czym różnią się fotoautotrofy od chemoautotrofów?
- Jakie bakterie są zdolne do chemosyntezy?
- Jakie typy oddychania występują u bakterii?
- Jakie bakterie przeprowadzają fermentację mlekową?
- Czym różni się fermentacja od oddychania beztlenowego?
- Czym jest taksja?
- Podaj przykłady taksji.
- W jaki sposób bakterie rozmnażają się bezpłciowo?
- Dlaczego rozmnażanie bezpłciowe prowadzi do jednorodności genetycznej?
- Czym jest koniugacja?
- Co to jest transformacja?
- Na czym polega transdukcja?
- Czym jest anabioza?
- Czym różni się endospora od cysty?
- Jak długo mogą przetrwać przetrwalniki bakterii?
- Jakie cechy różnią archeowce od bakterii?
- Czym jest warstwa S i u kogo występuje?
- Jak archeowce przystosowały się do życia w gorących źródłach?
- Jak działają archeowce halofilne?
- W jaki sposób archeowce przystosowały się do życia w środowisku kwaśnym?
- Jak działają antybiotyki?
- Dlaczego nieprawidłowe stosowanie antybiotyków jest groźne?
Odpowiedzi
- Bakterie występują powszechnie na całej Ziemi – w glebie, wodzie, powietrzu oraz na i w organizmach, dlatego są organizmami kosmopolitycznymi.
- Występują w glebie, wodzie, powietrzu, na powierzchni i wewnątrz organizmów żywych.
- Ponieważ pojedyncze bakterie mają mikrometryczne rozmiary, natomiast kolonie to duże skupiska komórek – widoczne jako plamki, np. na szalkach Petriego.
- Kuliste, cylindryczne, spiralne i nieregularne.
- Ziarenkowce, dwoinki, paciorkowce, gronkowce, pakietowce.
- Laseczki tworzą przetrwalniki, a pałeczki nie.
- Krętki, śrubowce, przecinkowce.
- To bariera ochronna. Umożliwia wymianę substancji z otoczeniem oraz uczestniczy w procesach metabolicznych (np. łańcuch oddechowy).
- Zbudowana z peptydoglikanu (mureiny), czasem także z kwasów tejchojowych (u bakterii Gram+).
- Gram+ mają grubą ścianę z wieloma warstwami mureiny i kwasami tejchojowymi; Gram− mają cienką warstwę mureiny i dodatkową błonę zewnętrzną z lipopolisacharydem.
- Metoda różnicująca bakterie ze względu na budowę ściany komórkowej – bakterie Gram+ barwią się na fioletowo, Gram− na różowo.
- Fiolet krystaliczny, płyn Lugola, etanol, safranina.
- Bo ich cienka ściana komórkowa nie zatrzymuje dużych kompleksów fiolet-jod.
- Ułatwia adhezję, chroni przed fagocytozą i infekcją bakteriofagową.
- Fimbrie to włókna białkowe służące do przyczepiania się, pilusy (fimbrie płciowe) biorą udział w koniugacji.
- Wici zbudowane z flageliny umożliwiają aktywny ruch – napędzany przez gradient protonowy.
- Kolista cząsteczka DNA zawierająca najważniejsze geny bakterii.
- Plazmidy są mniejsze, nie zawierają genów niezbędnych do życia, ale np. geny oporności na antybiotyki.
- To obszar cytozolu, w którym znajduje się genofor.
- Rybosomy 70S – mniejsze niż 80S u komórek eukariotycznych.
- Tylakoidy – pęcherzykowate struktury zawierające barwniki fotosyntetyczne.
- Heterotroficzne (cudzożywne) i autotroficzne (samożywne).
- Pasożyty, saprobionty, komensale, mutualiści.
- W komensalizmie jedna strona czerpie korzyści, druga nie odnosi strat; w mutualizmie – obie strony zyskują.
- Rozkładają martwą materię organiczną, często na drodze osmotrofii.
- Bakterie wydzielają enzymy trawiące związki w otoczeniu, a następnie wchłaniają produkty trawienia.
- Sinice, np. nostoc.
- Fotosynteza bez wydzielania tlenu – np. z użyciem H₂S zamiast wody, produkt to siarka.
- Fotoautotrofy używają światła jako źródła energii, a chemoautotrofy – energii chemicznej z utleniania związków nieorganicznych.
- Np. bakterie nitryfikacyjne, takie jak Nitrosomonas.
- Oddychanie tlenowe, oddychanie beztlenowe, fermentacja.
- Lactobacillus.
- W fermentacji końcowym akceptorem elektronów jest związek organiczny, w oddychaniu – związek nieorganiczny.
- Ukierunkowany ruch w odpowiedzi na bodziec (np. światło, temperatura, chemikalia).
- Fototaksja, chemotaksja, termotaksja.
- Głównie przez podział komórki; rzadziej przez pączkowanie lub fragmentację kolonii.
- Bo potomstwo jest identyczne genetycznie, co ogranicza zmienność.
- Przekazanie fragmentu DNA (najczęściej plazmidu) przez fimbrie płciowe.
- Pobieranie wolnego DNA z otoczenia.
- Przenoszenie DNA między bakteriami przez bakteriofaga.
- Stan spoczynkowy umożliwiający przetrwanie niekorzystnych warunków środowiskowych.
- Endospora powstaje wewnątrz komórki, jest bardzo odporna; cysta – przez odwodnienie i wzmocnienie ściany.
- Nawet kilkadziesiąt lat.
- Nie zawierają mureiny, mają histony, introny, lipidy eterowe w błonie.
- Białkowa warstwa ochronna – u wielu archeowców i bakterii.
- Produkują stabilne białka i lipidy odporne na wysoką temperaturę.
- Utrzymują wysokie stężenie jonów osmotycznych (np. K⁺) w komórce.
- Wypompowują nadmiar H⁺ z cytoplazmy, podnosząc jej pH.
- Uszkadzają specyficzne struktury bakteryjne: ścianę, błonę, rybosomy, enzymy.
- Prowadzi do rozwoju opornych szczepów i utrudnia leczenie infekcji.
G
Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.
Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!
Powiadom mnie o nowych komentarzach
Zaloguj się
Zaloguj się, aby komentować
0 komentarzy
oceniany