Powrót do Kurs

Chemia - kurs maturalny

0% Ukończono
0/0 kroków

Atom i układ okresowy

6 lekcji

Systematyka związków nieorganicznych

11 lekcji

Wiązania chemiczne i kształt drobin

2 lekcje

Elektrochemia

3 lekcje

Charakterystyka najważniejszych pierwiastków

6 lekcji

Stechiometria

9 lekcji

Stężenia

7 lekcji

Kinetyka

1 lekcja

Równowaga chemiczna

2 lekcje

Roztwory elektrolitów

4 lekcje

Termochemia

1 lekcja

Chemia organiczna

22 lekcje
Postęp lekcji
0% Ukończono

<

Wiązanie jonowe powstaje na skutek trwałego przeniesienia elektronu z atomu elektrododatniego (o małej elektroujemności) do atomu elektroujemnego (o dużej elektroujemności). W wyniku tego powstaje kation i anion, które tworzą wiązanie jonowe polegające na elektrostatycznym oddziaływaniu tych jonów – tak jak w magnesach – plusik przyciąga minusik. Jak to się odbywa? Jakie związki mają budowę jonową i jakie właściwości fizyczne posiadają? tego dowiesz się z tej probówki. Zapraszam 🙂

Wiązanie jonowe tworzy się najczęściej pomiędzy metalami i niemetalami. Różnica elektroujemności pomiędzy atomami powinna wynosić więcej niż 1,7. Jednak od tej reguły są wyjątki, a wartość różnicy elektroujemności powyżej 1,7 jest dość orientacyjna. Aby jednoznacznie potwierdzić wiązanie jonowe w związku chemicznym, należy wziąć pod uwagę również jego stan skupienia w warunkach normalnych, temperaturę wrzenia, topnienia, rozpuszczalność w wodzie, przewodnictwo elektryczne itd. czyli właściwości fizyczne. Przykładowo siarczek sodu czyli Na2S – różnica elektroujemności wynosi 1,6 ale mimo to jest to związek jonowy! Dlaczego? Bo w warunkach normalnych jest ciałem stałym, posiada wysoką temperaturę topnienia. Poniżej wyjątki od reguły metal-niemetal + różnica elektroujemności powyżej 1,7, które warto pamiętać:

  • HF – różnica elektroujemności – 1,9, mimo to nie posiada wiązania jonowego lecz kowalencyjne spolaryzowane
  • sól AlBr3 – metal + niemetal, różnica elektroujemności – 1,3, nie posiada wiązania jonowego, lecz kowalencyjne spolaryzowane
  • sól AlCl3 – metal + niemetal, różnica elektroujemności – 1,5, nie posiada wiązania jonowego, lecz kowalencyjne spolaryzowane
  • sól FeCl3 – wiązanie kowalencyjne spolaryzowane
  • sól Al2S3 – metal + niemetal, różnica elektroujemności – 1,0, nie posiada wiązania jonowego, lecz kowalencyjne spolaryzowane
  • sól BeCl2 – metal + niemetal, różnica elektroujemności – 1,5, nie posiada wiązania jonowego, lecz kowalencyjne spolaryzowane
  • NaH – metal + niemetal, różnica elektroujemności 1,2, mimo to posiada wiązanie jonowe
  • CaH2 – metal + niemetal, różnica elektroujemności 1,1, mimo to posiada wiązanie jonowe
  • Mn2O7 – metal + niemetal, różnica elektroujemności 1,8 – mimo to wiązanie kowalencyjne spolaryzowane (tlenek o charakterze kwasowym)

Związki o budowie jonowej to:

  • wodorki metali I i II grupy pierwiastków z wyjątkiem BeH2 (wodorek kowalencyjny). Niektóre źródła podają również MgH2 jako zw. kowalencyjny
  • tlenki metali I i II grupy pierwiastków z wyjątkiem BeO
  • niektóre tlenki metali bloku s i p na niskim stopniu utlenienia – MnO, CrO, NiO, ZnO
  • wszystkie sole amonowe, ponieważ jon amonowy (NH4+) już na starcie jest jonem, więc każda sól amonowa jest zbudowana z jonów NH4+ i anionów reszty kwasowej
  • Wodorotlenki zasadowe – wodorotlenki metali bloku s z wyjątkiem Be(OH)2 i Mg(OH)2 oraz niektóre wodorotlenki metali boku d (na niskim stopniu utlenienia) Mn(OH)2, Cr(OH)2
  • nadtlenki metali bloku s
  • ponadtlenki metali bloku s
  • większość soli

Zapamiętaj!

Im większy udział wiązania jonowego w tlenku lub wodorotlenku, tym bardziej zasadowy charakter ma ten związek.

G

Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.

Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!

Zadania

Według badań przećwiczenie materiału od razu w praktyce poprawia zapamiętywanie o 30%!

Poziom trudności tego zadania to 1/6

Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:

0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.

3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.

5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.

Nie masz dostępu do tego zadania

Aby uzyskać dostęp do większej liczby zadań, załóż bezpłatne konto lub subskrybuj nasz kurs.

Załóż bezpłatne konto, aby zapisywać zrobione zadania

Jeśli masz już u nas konto, zaloguj się.

Rozwiń
Poziom trudności tego zadania to 2/6

Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:

0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.

3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.

5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.

Nie masz dostępu do tego zadania

Aby uzyskać dostęp do większej liczby zadań, załóż bezpłatne konto lub subskrybuj nasz kurs.

Załóż bezpłatne konto, aby zapisywać zrobione zadania

Jeśli masz już u nas konto, zaloguj się.

Rozwiń
Powiadom mnie o nowych komentarzach
Powiadom o
26 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze