Lekcja 42,
Probówka 5
W trakcie
PoprzedniNastępny
Pytania powtórkowe do lekcji “Gospodarka mineralna roślin”
Postęp lekcji
0% Ukończono
Pytania
- Skąd rośliny czerpią składniki mineralne potrzebne im do życia?
- Jakie znaczenie ma woda dla gospodarki mineralnej roślin?
- Jaki procent suchej masy roślin stanowią składniki mineralne?
- Jakie czynniki wpływają na zawartość i zapotrzebowanie roślin na sole mineralne?
- Wymień makroelementy niezbędne roślinie do życia.
- Które z pierwiastków uznaje się za biogenne?
- Który mikroelement ma kluczowe znaczenie dla roślin?
- Jaką funkcję pełnią węgiel, wodór i tlen w organizmie rośliny i skąd pochodzą?
- Jakie znaczenie ma azot dla organizmu rośliny i w jakiej formie jest przyswajany?
- Dlaczego jony amonowe są trudniejsze do pobrania z gleby niż jony azotanowe(V)?
- Jaką rolę pełni siarka w organizmie rośliny?
- Czym są wiązania dwusiarczkowe i jakie mają znaczenie dla struktury białek?
- W jakiej formie siarka jest pobierana przez rośliny i dlaczego łatwo ją pobierają?
- Jaką funkcję pełni fosfor w komórkach roślinnych?
- Czym jest fosforylacja i dlaczego jest ważna dla metabolizmu komórki?
- Jaką rolę odgrywa magnez w organizmie rośliny?
- Dlaczego niedobory magnezu powodują chlorozy?
- Jakie są funkcje wapnia w roślinach?
- Jaką rolę wapń odgrywa w komunikacji międzykomórkowej?
- Jakie znaczenie ma wapń dla ściany komórkowej?
- Jaką rolę pełni potas w gospodarce wodnej rośliny?
- Jakie inne funkcje pełnią jony potasu w roślinie?
- Jaką funkcję pełni żelazo w organizmie rośliny?
- Dlaczego mimo obfitości azotu w atmosferze rośliny go nie przyswajają?
- W której strefie korzenia zachodzi najintensywniejsze pobieranie soli mineralnych i dlaczego?
- Jakie dwa kanały transportu jonów funkcjonują w korzeniu rośliny?
- Jaką funkcję pełnią pasemka Caspariego w transporcie soli mineralnych?
- Jak roślina selekcjonuje pobierane jony i chroni się przed toksynami?
- Z jakich trzech faz składa się gleba i co zawiera każda z nich?
- Czym jest kompleks sorpcyjny i jak wpływa na dostępność kationów w glebie?
- Dlaczego jony dodatnie są trudniej dostępne dla roślin niż ujemne?
- Jakie mechanizmy umożliwiają roślinie uwolnienie kationów z kompleksu sorpcyjnego?
- Jak działa pompa protonowa w komórkach korzenia i co umożliwia?
- Na czym polega mechanizm wymiany protonów na kationy gleby?
- Czym jest symport i jak działa w przypadku transportu jonów azotanowych(V)?
- Na czym polega wtórny transport aktywny?
- Kiedy roślina może pobierać jony na drodze dyfuzji ułatwionej?
Odpowiedzi
- Rośliny pobierają składniki mineralne z roztworu glebowego – wodnego roztworu jonów, który otacza ich korzenie.
- Woda jest niezbędnym medium, w którym rozpuszczone są jony soli mineralnych – bez niej roślina nie mogłaby ich pobierać.
- Składniki mineralne stanowią zaledwie kilka procent suchej masy rośliny – reszta to głównie związki organiczne.
- Na zawartość i zapotrzebowanie roślin na składniki mineralne wpływają: gatunek, faza rozwojowa, warunki środowiska, rodzaj gleby i dostępność wody.
- Do makroelementów zalicza się: węgiel, wodór, tlen, azot, siarkę, fosfor, magnez, wapń i potas.
- Pierwiastki biogenne to: węgiel, wodór, tlen, azot, siarka i fosfor – są podstawą budowy związków organicznych.
- Najważniejszym mikroelementem dla roślin jest żelazo.
- Węgiel, wodór i tlen budują wszystkie główne związki organiczne. Roślina czerpie je z wody oraz powietrza (CO₂ i O₂).
- Azot wchodzi w skład aminokwasów, białek, nukleotydów, kwasów nukleinowych, chlorofilu i fosfolipidów. Roślina przyswaja go w formie jonów amonowych (NH₄⁺) oraz azotanowych(V) (NO₃⁻).
- Jony amonowe są przyciągane przez ujemnie naładowane cząstki gleby, więc są mniej dostępne. Azotany(V) mają ładunek ujemny, więc nie są zatrzymywane w glebie i łatwiej przenikają do roztworu glebowego.
- Siarka buduje aminokwasy siarkowe (metioninę i cysteinę), a tym samym białka i koenzymy, np. koenzym A.
- Wiązania dwusiarczkowe tworzą się między atomami siarki w cząsteczkach cysteiny i stabilizują trzeciorzędową i czwartorzędową strukturę białek.
- Roślina pobiera siarkę głównie jako jony siarczanowe(VI) (SO₄²⁻), które ze względu na ładunek ujemny nie są zatrzymywane przez kompleks sorpcyjny i łatwo trafiają do korzenia.
- Fosfor wchodzi w skład nukleotydów, kwasów nukleinowych, a także bierze udział w fosforylacji związków, np. tworzeniu ATP z ADP.
- Fosforylacja to przyłączenie reszty fosforanowej do związku chemicznego, co często aktywuje lub zmienia jego funkcję w metabolizmie.
- Magnez to kofaktor enzymów, bierze udział w tworzeniu rybosomów i wchodzi w skład chlorofilu.
- Niedobór magnezu uniemożliwia syntezę chlorofilu i prowadzi do chlorozy, czyli żółknięcia liści.
- Wapń działa jako kofaktor enzymów, bierze udział w komunikacji komórkowej i w budowie ściany komórkowej.
- Stężenie jonów wapnia w cytozolu zmienia się w odpowiedzi na bodźce i umożliwia sygnalizację komórkową.
- Wapń stabilizuje ścianę komórkową, tworząc połączenia z jej składnikami.
- Potas reguluje turgor komórek, przez co wpływa na ruchy roślin i gospodarkę wodną.
- Jony potasu są także kofaktorami enzymów, podobnie jak magnez i wapń.
- Żelazo uczestniczy w oddychaniu komórkowym, fotosyntezie, wchodzi w skład białek enzymatycznych i jest niezbędne do syntezy chlorofilu.
- Azot atmosferyczny (N₂) jest niedostępny dla roślin, bo nie posiadają enzymu nitrogenazy, który rozrywa wiązanie N≡N.
- Pobieranie soli mineralnych zachodzi głównie w strefie włośnikowej korzenia, dzięki dużej powierzchni chłonnej włośników.
- Składniki mineralne przemieszczają się kanałem apoplastycznym (poza cytoplazmą) i symplastycznym (przez cytoplazmy komórek).
- Pasemka Caspariego wymuszają przejście substancji z apoplastu do symplastu, co pozwala na selekcję pobieranych jonów.
- Roślina selekcjonuje pobierane jony na poziomie błony komórkowej – działa jak filtr, który chroni przed toksycznymi jonami.
- Faza stała gleby to cząstki mineralne i organiczne, faza ciekła to roztwór glebowy z wodą i solami, faza gazowa to powietrze glebowe.
- Kompleks sorpcyjny to ujemnie naładowane cząstki gleby, które przyciągają kationy, utrudniając ich dostępność.
- Jony dodatnie są wiązane przez sorbent gleby, natomiast jony ujemne są wolne w roztworze i łatwiej dostępne dla korzeni.
- Roślina zakwasza ryzosferę, uwalniając CO₂ i H⁺, które wypierają inne kationy z kompleksu sorpcyjnego.
- Pompy protonowe aktywnie wypompowują jony H⁺ z komórek korzenia do gleby, co umożliwia wymianę jonową.
- Protony wypierają z kompleksu sorpcyjnego np. K⁺, Ca²⁺, NH₄⁺, które trafiają do roztworu i są łatwiej przyswajalne.
- Symport polega na wspólnym transporcie jonów – np. NO₃⁻ wchodzi do komórki razem z H⁺.
- Wtórny transport aktywny wykorzystuje energię wcześniej wypompowanych protonów – nie wymaga bezpośrednio ATP, ale bazuje na gradiencie H⁺.
- Jeśli stężenie jonów w roztworze glebowym jest wyższe niż w komórce, mogą one wnikać biernie przez białka transportujące, czyli dyfuzją ułatwioną.
G
Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.
Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!
Powiadom mnie o nowych komentarzach
Zaloguj się
Zaloguj się, aby komentować
0 komentarzy
oceniany