Lekcja 41,
Probówka 9
W trakcie
PoprzedniNastępny
Pytania powtórkowe do lekcji “Gospodarka wodna roślin”
Postęp lekcji
0% Ukończono
Pytania
- Jakie funkcje pełni woda w organizmie rośliny?
- Jakie cechy fizykochemiczne wody sprawiają, że jest ona tak ważna dla życia komórkowego?
- Jakie są trzy główne etapy transportu wody w roślinie?
- W której strefie korzenia zachodzi najintensywniejsze wchłanianie wody i dlaczego?
- Dlaczego strefa korzeni bocznych praktycznie nie pobiera wody z podłoża?
- Czym różni się kanał apoplastyczny od kanału symplastycznego transportu wody?
- Jaką rolę pełnią pasemka Caspariego i z czego są zbudowane?
- Dlaczego przejście wody do symplastu w śródskórni jest korzystne dla rośliny?
- Czym jest potencjał wody i w jakim kierunku przemieszcza się woda w roślinie?
- Od jakich dwóch składników zależy wartość potencjału wody?
- Co to jest potencjał osmotyczny i dlaczego jego wartość jest ujemna?
- Co to jest potencjał turgorowy i jak zmienia się jego wartość w różnych typach komórek?
- W których miejscach w roślinie potencjał wody jest najwyższy, a gdzie najniższy?
- Na czym polega mechanizm siły ssącej liści?
- Jakie znaczenie w tym mechanizmie mają kohezja i adhezja?
- W jaki sposób energia słoneczna umożliwia transport wody do góry w roślinie?
- W jakich warunkach parcie korzeniowe odgrywa szczególnie ważną rolę?
- Na czym polega mechanizm parcia korzeniowego?
- Czym różnią się gutacja i płacz roślin oraz kiedy występują?
- Jakie trzy typy transpiracji wyróżniamy i który z nich jest najważniejszy?
- Czym różni się transpiracja kutykularna od szparkowej?
- Jakie przystosowania liści wodnych i sucholubnych wpływają na intensywność transpiracji?
- Wymień czynniki zewnętrzne wpływające na intensywność transpiracji.
- W jaki sposób roślina reaguje na niedobór wody w glebie, aby ograniczyć transpirację?
- Jakie cechy liści kserofitów ograniczają utratę wody?
- Co to jest susza fizjologiczna i w jakich sytuacjach może wystąpić?
- Jak rośliny halofilne radzą sobie z wysokim zasoleniem środowiska?
- W jaki sposób obecność soli w podłożu wpływa na kierunek przepływu wody do korzenia?
- Czym różni się bilans wodny zerowy, ujemny i dodatni u roślin?
- W jakich okresach rośliny są szczególnie wrażliwe na niedobór wody?
- Na czym polega doświadczenie sprawdzające wpływ światła na transpirację i jak zabezpieczamy je przed błędami?
- Jaki wpływ na transpirację ma kwas abscysynowy i jak może to zostać zbadane eksperymentalnie?
Odpowiedzi
- Woda jest rozpuszczalnikiem wielu substancji, bierze udział w reakcjach fotolizy i hydrolizy, chroni komórki przed skokami temperatur, utrzymuje turgor, umożliwia wydłużeniowy wzrost komórek oraz uczestniczy w transporcie substancji mineralnych i organicznych.
- Dzięki dużemu ciepłu właściwemu, polarnemu charakterowi i zdolności do tworzenia wiązań wodorowych woda stabilizuje temperaturę komórek, uczestniczy w reakcjach biochemicznych i umożliwia transport substancji w roślinie.
- Trzy etapy transportu wody to transport poziomy w korzeniu, następnie transport pionowy w drewnie, a na końcu transport poziomy w liściu i wyparowanie przez transpirację.
- Najintensywniejsze wchłanianie wody zachodzi w strefie różnicowania (włośnikowej), ponieważ znajdują się tam włośniki, które zwiększają powierzchnię chłonną korzenia.
- W strefie korzeni bocznych najczęściej wykształca się korkowica, która uniemożliwia efektywne pobieranie wody.
- Kanał apoplastyczny prowadzi wodę przez ściany komórkowe, natomiast kanał symplastyczny to droga przez cytoplazmy komórek połączonych plazmodezmami.
- Pasemka Caspariego są zbudowane z ligniny i suberyny i tworzą barierę nieprzepuszczalną. Wymuszają one przejście wody przez błonę komórkową, co umożliwia kontrolę nad jej składem.
- Dzięki przejściu przez błonę komórkową roślina może zatrzymać toksyny i patogeny oraz lepiej kontrolować skład chemiczny pobieranej wody.
- Potencjał wody (Ψ) to miara zdolności roztworu do przyciągania wody. Woda przemieszcza się z wyższego potencjału wody do niższego.
- Na potencjał wody składają się potencjał osmotyczny i potencjał turgorowy.
- Potencjał osmotyczny zawsze ma wartość ujemną, ponieważ bardziej stężony roztwór „ściąga” wodę.
- Potencjał turgorowy to ciśnienie cytoplazmy na ścianę komórkową. Może być dodatni w komórkach turgorowych, zerowy w plazmolizowanych, a ujemny w elementach drewna.
- Najwyższy potencjał wody występuje w glebie, niższy w korzeniu, jeszcze niższy w liściach, a najniższy w atmosferze.
- Siła ssąca liści wynika z transpiracji, która obniża ciśnienie w naczyniach, zasysając wodę z niższych partii rośliny.
- Kohezja to siły przyciągania między cząsteczkami wody, a adhezja to przyleganie wody do ścian naczyń – razem umożliwiają ciągłość słupa wody.
- Energia słoneczna podnosi temperaturę i przyspiesza parowanie, co umożliwia utrzymanie siły ssącej liści.
- Parcie korzeniowe działa głównie nocą lub przy wysokiej wilgotności powietrza, gdy transpiracja jest ograniczona.
- Polega ono na aktywnym transporcie jonów do drewna, co obniża potencjał wody i powoduje osmotyczny napływ wody, tworząc dodatnie ciśnienie hydrostatyczne.
- Gutacja to wydzielanie wody przez hydatody, a płacz roślin to wypływ soku z przeciętej łodygi – oba procesy są efektem parcia korzeniowego.
- Wyróżniamy transpirację szparkową, kutykularną i przetchlinkową. Największe znaczenie ma szparkowa.
- Kutykularna zachodzi przez epidermę, a szparkowa przez aparaty szparkowe, które roślina może regulować.
- Hydrofity mają cienką kutykulę i aparaty szparkowe na górnej stronie liścia. Kserofity mają grubą kutykulę, zagłębione szparki i martwe włoski.
- Czynniki to: wilgotność powietrza, temperatura, światło, wiatr, dostępność wody w glebie.
- Roślina w warunkach niedoboru wody produkuje kwas abscysynowy, który zamyka aparaty szparkowe, ograniczając transpirację.
- Kserofity mają grubą kutykulę, wielowarstwową epidermę, zagłębione aparaty szparkowe oraz martwe włoski, które chronią przed utratą wody.
- Susza fizjologiczna zachodzi, gdy woda jest obecna, ale niedostępna – np. zamarznięta lub silnie zasolona.
- Halofity gromadzą sole w wakuolach, wydzielają je przez gruczoły solne lub włoski, co pozwala pobierać wodę mimo zasolenia.
- Woda z gleby o niskim potencjale może nie wpłynąć do korzenia, jeśli potencjał w komórkach jest wyższy – zachodzi brak przepływu lub nawet plazmoliza.
- Zerowy bilans – pobór = utrata, ujemny – roślina traci więcej wody, dodatni – roślina uzupełnia deficyt wodny.
- U dwuliściennych to kwitnienie, a u jednoliściennych – strzelanie w źdźbło i kłoszenie.
- W doświadczeniu bada się ubytek wody z zlewki z olejem i rośliną, umieszczonej w świetle lub cieniu. Olejek chroni przed parowaniem bez udziału rośliny.
- ABA powoduje zamknięcie szparek. W doświadczeniu porównuje się ubytek wody w warunkach różnej wilgotności i obecności ABA.
G
Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.
Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!
Powiadom mnie o nowych komentarzach
Zaloguj się
Zaloguj się, aby komentować
0 komentarzy
oceniany