Powrót do Kurs

Biologia - kurs maturalny

0% Ukończono
0/0 kroków

Podstawy

1 lekcja

Badania biologiczne

3 lekcje

Chemia życia

6 lekcji

Komórka

5 lekcji

Metabolizm

8 lekcji

Wirusy, wiroidy i priony

1 lekcja

Klasyfikacja organizmów

1 lekcja

Prokarionty, protisty, grzyby i porosty

4 lekcje

Różnorodność roślin i tkanki roślinne

11 lekcji

Fizjologia roślin

6 lekcji

Różnorodność bezkręgowców i tkanki zwierzęce

12 lekcji

Różnorodność strunowców

8 lekcji

Fizjologia zwierząt

9 lekcji

Człowiek

13 lekcji

Genetyka

12 lekcji

Biotechnologia

6 lekcji

Ewolucja

7 lekcji

Ekologia

8 lekcji
Lekcja 36, Probówka 5

Pytania powtórkowe do lekcji “Mszaki”

Agnieszka 6 lipca 2025
Postęp lekcji
0% Ukończono

Pytania

  1. Jakie pokolenie dominuje w cyklu życiowym mszaków?
  2. Czym różni się gametofit od sporofitu u mchów pod względem funkcjonalnym i strukturalnym?
  3. Wyjaśnij, dlaczego mszaki są organizmami pionierskimi.
  4. Dlaczego mszaki rosną głównie w miejscach wilgotnych?
  5. Dlaczego mszaki nie są zaliczane do roślin naczyniowych?
  6. Jakie funkcje pełnią chwytniki u mchów i dlaczego nie są korzeniami?
  7. Czym są hydroidy i leptoidy? Podaj ich funkcję i rozmieszczenie.
  8. Wyjaśnij pojęcie analogii ewolucyjnej na przykładzie mchów.
  9. Wymień i scharakteryzuj elementy budowy sporofitu mchów.
  10. Czym jest czepek i jakie jest jego pochodzenie genetyczne?
  11. Co to są asymilatory i u których mchów występują?
  12. Wyjaśnij, dlaczego torfowce nie posiadają chwytników i jakie mają przystosowania do środowiska torfowisk.
  13. Na czym polega rozmnażanie bezpłciowe u mszaków? Podaj przykłady.
  14. Co to są rodnie i plemnie? Gdzie się znajdują i co w nich powstaje?
  15. Czym różni się roślina jednopienna od dwupiennej? Podaj przykład mszaka dwupiennego.
  16. Jakie warunki są konieczne do zapłodnienia u mchów?
  17. Co to jest chemotaksja dodatnia i jaka substancja ją wywołuje u mchów?
  18. Gdzie i jak powstają zarodniki u mchów?
  19. Jaką rolę pełni ozębnia i na czym polega jej działanie?
  20. Jakie znaczenie ekologiczne mają mszaki? Wymień przynajmniej trzy funkcje.
  21. Czym jest torf, jak powstaje i do czego jest wykorzystywany przez człowieka?
  22. Co wyróżnia glewiki spośród innych mszaków?
  23. Podaj przykład struktury świadczącej o samożywności sporofitu u glewików.
  24. Dlaczego mszaki osiągają niewielkie rozmiary?
  25. Jakie znaczenie mają mchy dla gospodarki wodnej lasów?

Odpowiedzi

  1. Dominujące pokolenie u mszaków to gametofit (1n), czyli pokolenie płciowe.
  2. Gametofit jest samodzielny, wieloletni i przeprowadza fotosyntezę. Sporofit jest krótkotrwały, zależny od gametofitu i często niezdolny do fotosyntezy.
  3. Są pionierami, ponieważ zasiedlają środowiska ubogie, nieporośnięte przez inne rośliny – np. nagie skały, mury.
  4. Zapłodnienie wymaga obecności wody, ponieważ plemniki muszą przepłynąć do komórek jajowych.
  5. Brak tkanki przewodzącej (drewna i łyka) wyklucza je z roślin naczyniowych.
  6. Chwytniki mocują roślinę do podłoża, ale nie pobierają efektywnie wody – nie mają tkanek przewodzących, więc nie są korzeniami.
  7. Hydroidy – transportują wodę; leptoidy – transportują asymilaty. Występują w łodyżce gametofitu niektórych mchów (np. płonników).
  8. Przykład: chwytniki i korzenie pełnią podobne funkcje, ale mają różne pochodzenie – to analogia ewolucyjna.
  9. Sporofit składa się ze stopy (łączenie z gametofitem), sety (łodyżkowata struktura) i zarodni (tworzy zarodniki).
  10. Czepek (1n) to resztka rodni, która zostaje oderwana przez rosnący sporofit – pochodzi z gametofitu.
  11. Asymilatory to rzędy komórek z przestworami – zwiększają powierzchnię wymiany gazowej. Obecne u płonników.
  12. Brak chwytników u torfowców kompensowany jest przez gałązki, które umożliwiają wzrost i chłonięcie wody przez martwe komórki.
  13. Rozmnażanie bezpłciowe zachodzi przez fragmentację lub rozmnóżki (np. u wątrobowców).
  14. Rodnie – żeńskie gametangia z komórką jajową; plemnie – męskie gametangia z plemnikami. Znajdują się na gametoficie.
  15. Jednopienna – plemnie i rodnie na jednym osobniku; dwupienna – na osobnych. Przykład: płonnik właściwy (dwupienny).
  16. Potrzebna jest woda, ponieważ plemniki mają wici i muszą dopłynąć do komórki jajowej.
  17. Chemotaksja dodatnia to przyciąganie plemników przez kwas jabłkowy wydzielany przez rodnie.
  18. Zarodniki (mejospory) powstają w zarodni na drodze mejozy z tkanki zarodnikotwórczej (archesporialnej).
  19. Ozębnia reguluje uwalnianie zarodników – ząbki reagują na wilgotność, otwierając lub zamykając zarodnię.
  20. Mszaki: tworzą glebę, regulują bilans wodny, chronią przed erozją, stanowią siedlisko i pokarm.
  21. Torf to produkt niecałkowitego rozkładu torfowców. Używany jako opał, dodatek do ziemi ogrodowej, w medycynie (borowina).
  22. Glewiki mają zielony, samożywny sporofit, który jest bardziej niezależny niż u innych mszaków.
  23. Obecność chloroplastów w sporoficie glewików wskazuje na fotosyntezę i częściową samodzielność.
  24. Mszaki są niewielkie z powodu braku wydajnego systemu przewodzącego – nie mogą transportować wody na duże odległości.
  25. Gęste darnie mchów magazynują wodę, ograniczają spływ, chronią glebę przed wysychaniem i erozją.

G

Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.

Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!

Powiadom mnie o nowych komentarzach
Powiadom o
0 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze