Postęp lekcji
0% Ukończono
Pytania
- Jakie pokolenie dominuje w cyklu życiowym mszaków?
- Czym różni się gametofit od sporofitu u mchów pod względem funkcjonalnym i strukturalnym?
- Wyjaśnij, dlaczego mszaki są organizmami pionierskimi.
- Dlaczego mszaki rosną głównie w miejscach wilgotnych?
- Dlaczego mszaki nie są zaliczane do roślin naczyniowych?
- Jakie funkcje pełnią chwytniki u mchów i dlaczego nie są korzeniami?
- Czym są hydroidy i leptoidy? Podaj ich funkcję i rozmieszczenie.
- Wyjaśnij pojęcie analogii ewolucyjnej na przykładzie mchów.
- Wymień i scharakteryzuj elementy budowy sporofitu mchów.
- Czym jest czepek i jakie jest jego pochodzenie genetyczne?
- Co to są asymilatory i u których mchów występują?
- Wyjaśnij, dlaczego torfowce nie posiadają chwytników i jakie mają przystosowania do środowiska torfowisk.
- Na czym polega rozmnażanie bezpłciowe u mszaków? Podaj przykłady.
- Co to są rodnie i plemnie? Gdzie się znajdują i co w nich powstaje?
- Czym różni się roślina jednopienna od dwupiennej? Podaj przykład mszaka dwupiennego.
- Jakie warunki są konieczne do zapłodnienia u mchów?
- Co to jest chemotaksja dodatnia i jaka substancja ją wywołuje u mchów?
- Gdzie i jak powstają zarodniki u mchów?
- Jaką rolę pełni ozębnia i na czym polega jej działanie?
- Jakie znaczenie ekologiczne mają mszaki? Wymień przynajmniej trzy funkcje.
- Czym jest torf, jak powstaje i do czego jest wykorzystywany przez człowieka?
- Co wyróżnia glewiki spośród innych mszaków?
- Podaj przykład struktury świadczącej o samożywności sporofitu u glewików.
- Dlaczego mszaki osiągają niewielkie rozmiary?
- Jakie znaczenie mają mchy dla gospodarki wodnej lasów?
Odpowiedzi
- Dominujące pokolenie u mszaków to gametofit (1n), czyli pokolenie płciowe.
- Gametofit jest samodzielny, wieloletni i przeprowadza fotosyntezę. Sporofit jest krótkotrwały, zależny od gametofitu i często niezdolny do fotosyntezy.
- Są pionierami, ponieważ zasiedlają środowiska ubogie, nieporośnięte przez inne rośliny – np. nagie skały, mury.
- Zapłodnienie wymaga obecności wody, ponieważ plemniki muszą przepłynąć do komórek jajowych.
- Brak tkanki przewodzącej (drewna i łyka) wyklucza je z roślin naczyniowych.
- Chwytniki mocują roślinę do podłoża, ale nie pobierają efektywnie wody – nie mają tkanek przewodzących, więc nie są korzeniami.
- Hydroidy – transportują wodę; leptoidy – transportują asymilaty. Występują w łodyżce gametofitu niektórych mchów (np. płonników).
- Przykład: chwytniki i korzenie pełnią podobne funkcje, ale mają różne pochodzenie – to analogia ewolucyjna.
- Sporofit składa się ze stopy (łączenie z gametofitem), sety (łodyżkowata struktura) i zarodni (tworzy zarodniki).
- Czepek (1n) to resztka rodni, która zostaje oderwana przez rosnący sporofit – pochodzi z gametofitu.
- Asymilatory to rzędy komórek z przestworami – zwiększają powierzchnię wymiany gazowej. Obecne u płonników.
- Brak chwytników u torfowców kompensowany jest przez gałązki, które umożliwiają wzrost i chłonięcie wody przez martwe komórki.
- Rozmnażanie bezpłciowe zachodzi przez fragmentację lub rozmnóżki (np. u wątrobowców).
- Rodnie – żeńskie gametangia z komórką jajową; plemnie – męskie gametangia z plemnikami. Znajdują się na gametoficie.
- Jednopienna – plemnie i rodnie na jednym osobniku; dwupienna – na osobnych. Przykład: płonnik właściwy (dwupienny).
- Potrzebna jest woda, ponieważ plemniki mają wici i muszą dopłynąć do komórki jajowej.
- Chemotaksja dodatnia to przyciąganie plemników przez kwas jabłkowy wydzielany przez rodnie.
- Zarodniki (mejospory) powstają w zarodni na drodze mejozy z tkanki zarodnikotwórczej (archesporialnej).
- Ozębnia reguluje uwalnianie zarodników – ząbki reagują na wilgotność, otwierając lub zamykając zarodnię.
- Mszaki: tworzą glebę, regulują bilans wodny, chronią przed erozją, stanowią siedlisko i pokarm.
- Torf to produkt niecałkowitego rozkładu torfowców. Używany jako opał, dodatek do ziemi ogrodowej, w medycynie (borowina).
- Glewiki mają zielony, samożywny sporofit, który jest bardziej niezależny niż u innych mszaków.
- Obecność chloroplastów w sporoficie glewików wskazuje na fotosyntezę i częściową samodzielność.
- Mszaki są niewielkie z powodu braku wydajnego systemu przewodzącego – nie mogą transportować wody na duże odległości.
- Gęste darnie mchów magazynują wodę, ograniczają spływ, chronią glebę przed wysychaniem i erozją.
G
Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.
Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!
Powiadom mnie o nowych komentarzach
Zaloguj się
Zaloguj się, aby komentować
0 komentarzy
oceniany