Pytania powtórkowe do lekcji “Odżywianie się roślin”
Pytania
- Na czym polega fotosynteza oksygeniczna i jakie są jej substraty oraz produkty?
- Jakie części budują liść i jakie mają funkcje w kontekście fotosyntezy?
- Jakie cechy budowy blaszki liściowej sprzyjają efektywnej fotosyntezie?
- Jakie funkcje pełni aparat szparkowy w procesie fotosyntezy?
- Jaką rolę pełnią żyłki liścia i jakie tkanki przewodzące w nich występują?
- W jaki sposób rośliny wodne pobierają dwutlenek węgla i wodę do fotosyntezy?
- Gdzie zachodzą faza jasna i ciemna fotosyntezy, i na czym one polegają?
- Co to jest fotooddychanie i dlaczego jest niekorzystne dla roślin?
- W jaki sposób fotosynteza C4 ogranicza fotooddychanie?
- Na czym polega fotosynteza CAM i czym różni się od C4?
- Jak natężenie światła wpływa na intensywność fotosyntezy?
- Co to jest świetlny punkt wysycenia i fotoinhibicja?
- Jakie znaczenie ma kolor światła dla fotosyntezy?
- Jak rośliny przystosowane są do różnych warunków świetlnych?
- Jakie znaczenie ma stężenie CO₂ dla intensywności fotosyntezy?
- Dlaczego w szklarniach stosuje się suchy lód?
- W jaki sposób temperatura wpływa na fotosyntezę u roślin C3 i C4?
- Jakie są skutki niedoboru magnezu dla fotosyntezy?
- Jakie cechy budowy wykazują liście roślin światłolubnych i cieniolubnych?
- W jakiej formie transportowane są cukry w roślinie i dlaczego nie jest to glukoza?
- Jak przebiega aktywny transport saharozy do łyka?
- Jak działa mechanizm przemieszczania się soku floemowego w rurkach sitowych?
- Co decyduje o tym, czy rozładunek łyka jest aktywny czy bierny?
- Jakie organy mogą być zarówno donorami, jak i akceptorami asymilatów?
- Na czym polega mikoryza i jakie przynosi korzyści roślinie?
- Jak bakterie Rhizobium wspomagają odżywianie roślin?
- Jakie bakterie przeprowadzają nitryfikację i jakie są produkty tego procesu?
- Jaką rolę pełnią bakterie saprobiotyczne w ekosystemie?
- Dlaczego niektóre rośliny stały się mięsożerne i jak to wpływa na ich odżywianie?
- Jak można badać wpływ światła i temperatury na intensywność fotosyntezy w warunkach szkolnych?
Odpowiedzi
- Fotosynteza oksygeniczna polega na wykorzystaniu dwutlenku węgla i wody do produkcji glukozy i tlenu z udziałem energii świetlnej.
- Liść zbudowany jest z nasady liścia, ogonka liściowego i blaszki liściowej. Ogonek ustawia blaszkę do światła, a blaszka umożliwia efektywne pochłanianie światła.
- Duża powierzchnia blaszki oraz obecność licznych chloroplastów w miękiszu asymilacyjnym ułatwia efektywne pochłanianie światła.
- Aparaty szparkowe umożliwiają wymianę gazową – CO₂ dostaje się do liścia, a tlen i para wodna są usuwane.
- Żyłki zawierają drewno (doprowadza wodę) i łyko (odprowadza cukry) – oba są elementami wiązek przewodzących.
- Rośliny wodne pobierają CO₂ w postaci jonów wodorowęglanowych, a wodę przez całą powierzchnię ciała.
- Faza jasna zachodzi w tylakoidach i polega na produkcji ATP i NADPH+H⁺. Faza ciemna (cykl Calvina) zachodzi w stromie i polega na asymilacji CO₂.
- Fotooddychanie to proces, w którym RubisCO wiąże O₂ zamiast CO₂, prowadząc do produkcji glikolanu i zużycia energii.
- W fotosyntezie C4, CO₂ jest najpierw wiązany w komórkach miękiszu do PEP, tworząc szczawiooctan, co pozwala zwiększyć lokalne stężenie CO₂ i zmniejszyć fotooddychanie.
- Fotosynteza CAM zachodzi w nocy, CO₂ jest wiązany i magazynowany w wakuolach, a cykl Calvina zachodzi w dzień, w tych samych komórkach.
- Intensywność fotosyntezy rośnie ze wzrostem natężenia światła, ale tylko do pewnego punktu.
- Świetlny punkt wysycenia to natężenie, po którym intensywność fotosyntezy przestaje rosnąć. Fotoinhibicja to spadek aktywności fotosyntezy przy nadmiarze światła.
- Chlorofil najlepiej pochłania światło czerwone i niebieskie, dlatego kolor światła wpływa na intensywność fotosyntezy.
- Rośliny światłolubne mają grubą kutykulę, gruby miękisz palisadowy; cieniolubne – cienkie liście, cienką kutykulę i dużo chlorofilu.
- CO₂ to substrat fotosyntezy, więc jego wyższe stężenie zwiększa intensywność tego procesu.
- W szklarniach stosuje się suchy lód, by zwiększyć stężenie CO₂ i tym samym plony.
- Temperatura wpływa na aktywność enzymów fotosyntetycznych. Rośliny C3 mają niższy optymalny zakres niż C4.
- Magnez jest składnikiem chlorofilu – jego niedobór prowadzi do chlorozy i spadku intensywności fotosyntezy.
- Rośliny światłolubne mają grube, dobrze rozwinięte liście, sklerofity i sukulenty gromadzą wodę. Cieniolubne mają cienką kutykulę, dużo chloroplastów.
- Rośliny transportują sacharozę, a nie glukozę, ponieważ glukoza jest zbyt reaktywna chemicznie.
- Transport saharozy do łyka jest aktywny i odbywa się z udziałem białek transportowych oraz symportu z jonami H⁺.
- Przemieszczanie się soku floemowego wynika z różnicy ciśnienia osmotycznego pomiędzy donorem i akceptorem.
- Jeśli stężenie sacharozy w akceptorze jest niższe, transport jest bierny, a jeśli wyższe – aktywny.
- Organy spichrzowe, jak marchew, mogą być raz akceptorami, raz donorami, w zależności od fazy życia rośliny.
- Mikoryza to symbioza korzeni z grzybami – roślina zyskuje wodę i sole, grzyb otrzymuje cukry.
- Bakterie Rhizobium wiążą azot atmosferyczny, przekształcając go w amoniak, który roślina może wykorzystać.
- Nitrosomonas utlenia NH₃ do NO₂⁻, a Nitrobacter – NO₂⁻ do NO₃⁻, które są najlepiej przyswajalne przez rośliny.
- Bakterie saprobiotyczne rozkładają martwą materię, uwalniając pierwiastki w formie dostępnej dla roślin.
- Rośliny mięsożerne, np. rosiczki, uzupełniają niedobór azotu, trawiąc owady.
- Intensywność fotosyntezy można mierzyć przez liczbę pęcherzyków tlenu, np. u moczarki kanadyjskiej w różnych temperaturach i natężeniu światła.
Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.
Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!