Powrót do Kurs

Biologia - kurs maturalny

0% Ukończono
0/0 kroków

Podstawy

1 lekcja

Badania biologiczne

3 lekcje

Chemia życia

6 lekcji

Komórka

5 lekcji

Metabolizm

8 lekcji

Wirusy, wiroidy i priony

1 lekcja

Klasyfikacja organizmów

1 lekcja

Prokarionty, protisty, grzyby i porosty

4 lekcje

Różnorodność roślin i tkanki roślinne

11 lekcji

Fizjologia roślin

6 lekcji

Różnorodność bezkręgowców i tkanki zwierzęce

12 lekcji

Różnorodność strunowców

8 lekcji

Fizjologia zwierząt

9 lekcji

Człowiek

13 lekcji

Genetyka

12 lekcji

Biotechnologia

6 lekcji

Ewolucja

7 lekcji

Ekologia

8 lekcji
Lekcja 54, Probówka 6

Pytania powtórkowe do lekcji “Pierścienice”

Agnieszka 13 lipca 2025
Postęp lekcji
0% Ukończono

Pytania

  1. Na jakie gromady dzielą się pierścienice i gdzie można je spotkać?
  2. Jakie cechy morfologiczne pozwalają zaklasyfikować pierścienice jako trójwarstwowce, pierwouste i zwierzęta celomatyczne?
  3. Co to jest celoma i jakie pełni funkcje u pierścienic?
  4. Na czym polega segmentacja (metameria) ciała pierścienic i jakie jej typy wyróżniamy?
  5. Jak zbudowany jest wór skórnomięśniowy pierścienic?
  6. Jakie są trzy główne odcinki układu pokarmowego pierścienic?
  7. Jakie funkcje pełnią komórki chloragogenowe u pierścienic?
  8. Jaki typ układu krwionośnego występuje u pierścienic i jakie są jego główne elementy?
  9. W jaki sposób pierścienice wymieniają gazy oddechowe z otoczeniem?
  10. Jak zbudowany jest układ nerwowy pierścienic?
  11. Jakie narządy zmysłów występują u pierścienic?
  12. Co to są metanefrydia i jaką funkcję pełnią?
  13. Jakie formy rozmnażania występują u pierścienic i jakie grupy są obojnakami, a które rozdzielnopłciowe?
  14. Na czym polega rozmnażanie bezpłciowe u pierścienic i jakie mają one zdolności regeneracyjne?
  15. Jakie typy rozwoju występują u pierścienic i które grupy wykazują rozwój prosty, a które złożony?
  16. Jakie przystosowania zwiększają skuteczność rozmnażania u pierścienic?
  17. Jaką rolę pełnią dżdżownice w glebie i środowisku?
  18. Jakie znaczenie mają pijawki w medycynie i jakie zagrożenia mogą stwarzać?
  19. Jakie zagrożenia mogą stwarzać niektóre wieloszczety?

Odpowiedzi

  1. Pierścienice dzielą się na trzy gromady: wieloszczety, skąposzczety i pijawki. Wieloszczety zasiedlają głównie wody słone, skąposzczety (np. dżdżownice) żyją w glebie, a pijawki występują w wodach słodkich.
  2. Pierścienice są trójwarstwowcami (ciało powstaje z trzech listków zarodkowych), są pierwoustymi (otwór gębowy rozwija się z pragęby) i celomatycznymi (posiadają wtórną jamę ciała – celomę).
  3. Celoma to wtórna jama ciała, wypełniona płynem. Pełni funkcję hydroszkieletu i pośredniczy w transporcie substancji między krwią a komórkami.
  4. Segmentacja ciała (metameria) polega na podziale ciała na powtarzające się segmenty – metamery. Wyróżnia się metamerię homonomiczną (segmenty podobne, np. u dżdżownicy) i heteronomiczną (segmenty różne, np. u pijawki).
  5. Wór skórnomięśniowy składa się z: oskórka (kutykuli), nabłonka z gruczołami śluzowymi oraz mięśni okrężnych i podłużnych. U pijawek występują dodatkowo mięśnie skośne.
  6. Układ pokarmowy pierścienic dzieli się na:

    • jelito przednie (jama gębowa, gardziel, przełyk),
    • jelito środkowe (w tym wole, żołądek, tyflosolis u skąposzczetów),
    • jelito tylne (krótkie, zakończone odbytem).

  7. Komórki chloragogenowe uczestniczą w syntezie i rozkładzie glikogenu i tłuszczów, a także w produkcji mocznika – pełnią funkcję wydalniczą i metaboliczną.
  8. Pierścienice mają zamknięty układ krwionośny. Składa się on z:

    • naczynia grzbietowego (krew płynie do przodu ciała),
    • naczynia brzusznego (krew płynie do tyłu),
    • naczyń okrężnych i bocznych.
      Nie mają serca – funkcję pompy pełni naczynie grzbietowe.

  9. Wymiana gazowa zachodzi przez powierzchnię ciała u większości gatunków. Skóra jest pokryta śluzem i silnie unaczyniona. U niektórych wieloszczetów i pijawek występują skrzela.
  10. Układ nerwowy składa się z:

  • nadprzełykowych i podprzełykowych zwojów,
  • obrączki okołoprzełykowej,
  • brzusznego łańcuszka nerwowego z parami zwojów segmentalnych.

  1. Narządy zmysłów to:

  • fotoreceptory,
  • komórki czuciowe,
  • statocysty (równowaga),
  • narządy nuchalne (chemoreceptory u wieloszczetów).

  1. Metanefrydia to parzyste narządy wydalnicze w każdym segmencie. Składają się z orzęsionego lejka i kanalika uchodzącego na zewnątrz. Usuwają produkty przemiany materii i pełnią funkcję osmoregulacyjną.
  2. Wieloszczety są rozdzielnopłciowe, natomiast skąposzczety i pijawki są obojnakami. Większość pierścienic rozmnaża się płciowo, ale niektóre rozmnażają się też bezpłciowo przez podział poprzeczny.
  3. Rozmnażanie bezpłciowe polega na poprzecznym podziale ciała i regeneracji brakujących części. Zdolność regeneracyjna zależy od miejsca przecięcia – im dalej od głowy, tym mniejsze szanse na przeżycie.

  • Wieloszczety: rozwój złożony (z larwą trochoforą),
  • Skąposzczety i pijawki: rozwój prosty (bez stadium larwalnego).

  1. Przystosowania do rozmnażania to:

  • siodełko u skąposzczetów (tworzy kokon z jajami),
  • zdolność do regeneracji,
  • długowieczność nasienia (magazynowanie w zbiornikach nasiennych).

  1. Dżdżownice spulchniają i napowietrzają glebę, poprawiają przepływ wody i powietrza oraz ułatwiają wchłanianie składników odżywczych przez korzenie. Są także pokarmem dla wielu zwierząt.
  2. Pijawki lekarskie wykorzystywane są w terapii, ponieważ produkują hirudynęsubstancję przeciwzakrzepową. Mogą być jednak szkodnikami w hodowlach ryb i pasożytować na człowieku.
  3. Niektóre wieloszczetyjadowite i mogą stanowić zagrożenie dla człowieka przy bezpośrednim kontakcie.

G

Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.

Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!

Powiadom mnie o nowych komentarzach
Powiadom o
0 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze