Cześć! W tej probówce dowiesz się, jak zróżnicowane mogą być strategie reprodukcyjne pierścienic, bo ta grupa zwierząt, do których należą dżdżownice, pijawki i wieloszczety, wykazują różne formy rozmnażania, zarówno płciowego, jak i bezpłciowego.
Wieloszczety, jak na przykład niektóre morskie gatunki, są zwykle rozdzielnopłciowe, co oznacza, że istnieją ich osobniki męskie i żeńskie. Rozmnażają się poprzez zapłodnienie zewnętrzne – jaja i plemniki są uwalniane do wody, gdzie następuje zapłodnienie. W ich przypadku rozwój jest złożony, co oznacza, że z jaj wykluwają się larwy, które muszą przejść przez kilka stadiów rozwojowych, zanim osiągną postać dorosłą.
Skąposzczety, takie jak dżdżownice oraz pijawki, to organizmy obojnakie (hermafrodytyczne). Oznacza to, że każdy osobnik posiada zarówno męskie, jak i żeńskie narządy płciowe. W przypadku tych zwierząt zapłodnienie jest krzyżowe – dwie dżdżownice wymieniają nasienie, a jaja są składane w specjalnych kokonach, z których po pewnym czasie wylęgają się młode. W przeciwieństwie do wieloszczetów, rozwój skąposzczetów i pijawek jest prosty – młode osobniki są podobne do dorosłych, różnią się głównie rozmiarem i brakiem zdolności do rozmnażania.
Niektóre skąposzczety i wieloszczety mogą rozmnażać się również bezpłciowo, poprzez podział poprzeczny ciała, co umożliwia im szybkie zwiększanie liczebności w sprzyjających warunkach.
Dzięki różnym strategiom rozmnażania pierścienice były w stanie zaadaptować się do różnych środowisk. Różnorodność ich sposobów rozmnażania pokazuje, jak skomplikowany może być cykl życia nawet stosunkowo prostych organizmów. Zapraszam do oglądania!
Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.
Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!
Zadania
Według badań przećwiczenie materiału od razu w praktyce poprawia zapamiętywanie o 30%!
Poziom trudności tego zadania to 1/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.
Poziom trudności tego zadania to 1/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.
Poziom trudności tego zadania to 1/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.