Postęp lekcji
0% Ukończono
Pytania
- Jakie korzyści i zagrożenia wiążą się z zasiedleniem środowiska lądowego przez rośliny?
- Jakie przystosowania umożliwiły roślinom przetrwanie na lądzie mimo mniejszej dostępności wody?
- Jaką funkcję pełnią tkanki wzmacniające u roślin lądowych?
- Jakie funkcje pełnią tkanki przewodzące u roślin lądowych?
- Jakie funkcje pełnią tkanki okrywające u roślin lądowych?
- Jakie zmiany temperatury występują w środowisku lądowym i jak rośliny się do nich przystosowały?
- Od jakiej grupy roślin wodnych pochodzą rośliny lądowe?
- Jakie cechy budowy komórkowej łączą ramienice i rośliny lądowe?
- Czym były ryniofity i kiedy pojawiły się na Ziemi?
- Co to jest izomorficzna przemiana pokoleń i u jakich roślin występowała?
- Co to są telomy i jakie mają znaczenie w ewolucji roślin?
- Na czym polega hipoteza telomowa?
- Jakie grupy zaliczamy do współczesnych roślin lądowych?
- Na czym polega przemiana pokoleń u roślin lądowych?
- Które pokolenie dominuje u mszaków, a które u paprotników i roślin nasiennych?
- Co to są organy wegetatywne i generatywne roślin?
- Które grupy roślin lądowych należą do roślin naczyniowych?
- Czym różnią się rośliny zarodnikowe od nasiennych pod względem rozmnażania?
- Jaką funkcję pełni sporopolenina w zarodnikach?
- Dlaczego zapłodnienie u roślin zarodnikowych wymaga obecności wody?
- Co to jest nasiono i jaką pełni funkcję przetrwalnikową?
- W jaki sposób odbywa się zapłodnienie u roślin nasiennych bez udziału wody?
- Jakie grupy roślin należą do roślin okrytonasiennych?
- Jakie funkcje pełnią korzeń, łodyga i liść u jabłoni?
- Czym różnią się rośliny lądowe od roślin wtórnie wodnych?
Odpowiedzi
- Korzyść: lepszy dostęp do światła; zagrożenia: niska wilgotność, działanie wiatru, wahania temperatury.
- Wytworzenie korzeni, tkanek przewodzących i okrywających.
- Utrzymują roślinę w pozycji pionowej i chronią przed złamaniem przez wiatr.
- Transportują wodę z solami mineralnymi oraz produkty fotosyntezy.
- Chronią przed nadmierną utratą wody i izolują przed wahaniami temperatury.
- Występują dobowe i sezonowe wahania – rośliny wykształciły izolujące tkanki okrywające.
- Od wielokomórkowych zielenic – prawdopodobnie ramienicowych.
- Celulozowa ściana komórkowa, skrobia jako materiał zapasowy, chlorofile a i b, brak fikobilin.
- Wymarłe rośliny lądowe z ery paleozoicznej – pojawiły się ponad 400 mln lat temu.
- Gdy gametofit i sporofit są do siebie podobne – u ryniofitów.
- To widlasto rozgałęzione pędy – uznawane za pierwotne elementy roślinnych organów.
- Organy roślin powstały przez przekształcenia telomów: różnicowanie, spłaszczanie, zrastanie.
- Mszaki, paprotniki, rośliny nagonasienne i okrytonasienne.
- Naprzemienne występowanie gametofitu i sporofitu.
- U mszaków dominuje gametofit, u pozostałych – sporofit.
- Wegetatywne: korzeń, łodyga, liście; generatywne: kwiaty, owoce.
- Paprotniki, nagonasienne, okrytonasienne; mszaki nie mają tkanek przewodzących.
- Zarodnikowe: rozmnażanie za pomocą zarodników; nasienne: za pomocą nasion.
- Chroni zarodniki przed wysychaniem i uszkodzeniami – mają charakter przetrwalnikowy.
- Ponieważ plemniki mają wici i potrzebują wody, by dotrzeć do komórki jajowej.
- Zawiera zarodek, tkankę spichrzową i łupinę – chroni i umożliwia przetrwanie.
- Dzięki łagiewce pyłkowej, która transportuje plemniki bezpośrednio do komórki jajowej.
- Rośliny jednoliścienne (jeden liścień) i dwuliścienne (dwa liścienie).
- Korzeń – pobiera wodę i sole; łodyga – przewodzi i unosi liście; liść – fotosynteza.
- Rośliny wtórnie wodne wyewoluowały z lądowych, mają tkanki i organy – w odróżnieniu od plech pierwotnie wodnych.
G
Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.
Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!
Powiadom mnie o nowych komentarzach
Zaloguj się
Zaloguj się, aby komentować
0 komentarzy
oceniany