×

Krok 1. Decydujesz co kupujesz i wybierasz podzielenie płatności TubaPay jako formę zapłaty

Krok 2. Podajesz swoje dane i zapoznajesz się z zasadami podzielenia płatności na wybrany przez Ciebie cykl

Krok 3. Akceptujesz zasady płatności i uruchamiasz zakup dokonując pierwszej wpłaty miesięcznej

Krok 4. Korzystasz z zakupu, a kolejne płatności realizujesz co miesiąc do TubaPay

Wszystko prosto, wygodnie i szybko. Na koniec otrzymasz potwierdzenie mailowe oraz specjalny Panel Klienta TubaPay do dokonywania kolejnych cyklicznych wpłat dowolną metodą płatności.
Powrót do Kurs

Biologia - kurs maturalny

0% Ukończono
0/0 kroków

Podstawy

1 lekcja

Badania biologiczne

3 lekcje

Chemia życia

6 lekcji

Komórka

5 lekcji

Metabolizm

8 lekcji

Wirusy, wiroidy i priony

1 lekcja

Klasyfikacja organizmów

1 lekcja

Prokarionty, protisty, grzyby i porosty

4 lekcje

Różnorodność roślin i tkanki roślinne

11 lekcji

Fizjologia roślin

6 lekcji

Różnorodność bezkręgowców i tkanki zwierzęce

12 lekcji

Różnorodność strunowców

8 lekcji

Fizjologia zwierząt

9 lekcji

Człowiek

13 lekcji

Genetyka

12 lekcji

Biotechnologia

6 lekcji

Ewolucja

6 lekcji

Ekologia

7 lekcji
Lekcja 61, Probówka 7

Pytania powtórkowe do lekcji “Ryby”

Agnieszka 5 sierpnia 2025
Postęp lekcji
0% Ukończono

Pytania

  1. Jakie cechy świadczą o tym, że ryby są przystosowane do życia w wodzie?
  2. W jakich środowiskach żyją ryby i jak różni się ich rozmiar?
  3. Jaką cechę termiczną wykazują ryby i co ona oznacza?
  4. Czym ryby oddychają?
  5. Czym są łuski i jaka jest ich funkcja?
  6. Jakie są cztery główne typy łusek ryb i u jakich gatunków występują?
  7. Z jakich elementów składa się układ szkieletowy ryb?
  8. Jaką rolę odegrały łuki skrzelowe w ewolucji ryb?
  9. Czym różnią się ryby kostnoszkieletowe od chrzęstnoszkieletowych?
  10. Jak zbudowany jest układ pokarmowy ryb i czym się charakteryzuje?
  11. Czym różni się otwór odbytowy od kloaki?
  12. Jakie są cechy układu krwionośnego ryb?
  13. Czym różni się krew utlenowana od utlenionej?
  14. Jak działa mechanizm przeciwprądów w skrzelach?
  15. Dlaczego ryby wyjęte z wody się duszą?
  16. Jak wygląda wymiana gazowa u ryb kostnoszkieletowych i chrzęstnoszkieletowych?
  17. Jakie są przystosowania ryb do życia w wodzie?
  18. Jak działa pęcherz pławny i jakie funkcje pełni?
  19. Jak wygląda układ wydalniczy ryb?
  20. Czym różni się osmoregulacja u ryb słodkowodnych i słonowodnych?
  21. Jaki jest azotowy produkt przemiany materii u ryb słodkowodnych i słonowodnych?
  22. Jak zbudowany jest mózg ryb i jakie narządy zmysłów są u nich szczególnie rozwinięte?
  23. Czym jest linia naboczna i jakie pełni funkcje?
  24. W jaki sposób rozmnażają się ryby kostnoszkieletowe i chrzęstnoszkieletowe?
  25. Czym różni się jajożyworodność od jajorodności?
  26. Jakie znaczenie mają ryby dla środowiska i dla człowieka?

Odpowiedzi

  1. Ryby są doskonale przystosowane do życia w wodzie dzięki swojej budowie. Ich ciało ma opływowy (hydrodynamiczny) kształt, który zmniejsza opór wody podczas pływania. Dodatkowo skóra ryb jest często pokryta śluzem i łuskami, co jeszcze bardziej ułatwia poruszanie się w wodzie. Ryby posiadają płetwy, które umożliwiają sprawne przemieszczanie się i utrzymywanie równowagi. Oddychają skrzelami, które pozwalają im pobierać tlen rozpuszczony w wodzie. U wielu gatunków występuje również pęcherz pławny, który umożliwia im regulację zanurzenia.
  2. Ryby żyją zarówno w wodach słodkich, jak i słonych, a ich wielkość może się znacznie różnić. Najmniejsze gatunki osiągają długość zaledwie kilku milimetrów, natomiast największe, takie jak rekin wielorybi, mogą dorastać do kilkunastu metrów.
  3. Ryby są zmiennocieplne, co oznacza, że temperatura ich ciała zależy od temperatury otoczenia. Nie mają one zdolności do samodzielnego utrzymywania stałej temperatury ciała.
  4. Narządem oddechowym ryb są wewnętrzne skrzela, które umożliwiają efektywną wymianę gazową w środowisku wodnym.
  5. Skóra ryb zbudowana jest z dwóch warstw: zewnętrznego wielowarstwowego naskórka oraz położonej głębiej skóry właściwej. W naskórku znajdują się gruczoły śluzowe, natomiast w skórze właściwej obecne są komórki barwnikowe i łuski.
  6. Śluz pokrywający ciało ryb zmniejsza tarcie między ciałem ryby a wodą, co ułatwia jej pływanie, a dodatkowo chroni przed uszkodzeniami i infekcjami.
  7. Łuski ryb to cienkie, twarde struktury będące wytworem skóry właściwej. Ich główną funkcją jest ochrona przed urazami mechanicznymi i patogenami. Ułożone są w sposób dachówkowaty, co zapewnia elastyczność i ochronę.
  8. U ryb wyróżnia się cztery główne typy łusek. Łuski plakoidalne mają ząbkowaty kształt i występują u rekinów i płaszczek. Łuski ganoidalne są romboidalne i występują np. u niszczukowatych. Łuski cykloidalne mają gładką powierzchnię i występują u ryb takich jak karp. Łuski ktenoidalne, czyli grzebykowate, są szorstkie i obecne np. u okonia.
  9. Układ szkieletowy ryb obejmuje czaszkę, kręgosłup i szkielet płetw. Czaszka jest nieruchomo połączona z kręgosłupem, który zbudowany jest z kręgów. Ryby nie posiadają klatki piersiowej – funkcję ochronną narządów wewnętrznych pełnią żebra. Płetwy ryb zbudowane są z licznych promieni kostnych.
  10. Łuki skrzelowe odegrały kluczową rolę w ewolucji ryb. Z pierwszego łuku powstały szczęki i żuchwa, z drugiego – elementy zawieszenia aparatu szczękowego, a pozostałe łuki tworzą podporę skrzeli.
  11. Ryby chrzęstnoszkieletowe mają szkielet zbudowany z chrząstki, nie posiadają pokryw skrzelowych ani pęcherza pławnego, a ich układ wydalniczy i rozrodczy kończy się kloaką. Dochodzi u nich do zapłodnienia wewnętrznego i występuje jajożyworodność. Z kolei ryby kostnoszkieletowe mają szkielet kostny, posiadają pokrywy skrzelowe, pęcherz pławny, otwór odbytowy, a ich rozmnażanie odbywa się poprzez zapłodnienie zewnętrzne – są one zazwyczaj jajorodne.
  12. Układ pokarmowy ryb rozpoczyna się od jamy gębowej, a następnie obejmuje przełyk, żołądek, jelito cienkie i grube. Zęby ryb służą do chwytania i przytrzymywania pokarmu. W rybach kostnoszkieletowych jelito kończy się odbytem, a w chrzęstnoszkieletowych kloaką.
  13. Otwór odbytowy służy wyłącznie do usuwania niestrawionych resztek pokarmu. Kloaka natomiast jest wspólnym ujściem układów: pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego.
  14. Układ krwionośny ryb jest zamknięty i jednoobiegowy. Składa się z serca żylnego, w którym przepływa wyłącznie krew odtlenowana. Serce zbudowane jest z zatoki żylnej, przedsionka i komory, a u ryb chrzęstnoszkieletowych występuje także stożek tętniczy. Krew przepływa przez serce tylko raz w jednym cyklu krążenia.
  15. Krew utlenowana to taka, która związała tlen bez zmiany swojej struktury chemicznej (np. hemoglobina → oksyhemoglobina). Krew utleniona natomiast zawiera substancje, które przeszły reakcję utlenienia, czyli zmieniły strukturę (np. methemoglobina), przez co nie są zdolne do przenoszenia tlenu.
  16. W mechanizmie przeciwprądów krew w skrzelach płynie w kierunku przeciwnym do przepływu wody, co umożliwia bardziej efektywną wymianę gazową – dzięki stałej różnicy ciśnienia parcjalnego tlenu.
  17. Ryby duszą się po wyjęciu z wody nie dlatego, że powietrze jest dla nich toksyczne, ale dlatego, że skrzela ulegają sklejeniu i zapadnięciu, przez co nie mogą przeprowadzać efektywnej wymiany gazowej w suchym środowisku.
  18. U ryb kostnoszkieletowych woda wpływa do jamy gębowej, przepływa przez skrzela i wypływa pod pokrywami skrzelowymi. U ryb chrzęstnoszkieletowych, np. rekinów, woda dostaje się przez tryskawkę, czyli otwór za okiem, i wypływa przez szczeliny skrzelowe.
  19. Ciało ryb ma opływowy kształt, pokryte jest śliską skórą i łuskami, co zmniejsza opór wody. Posiadają płetwy, które umożliwiają sprawne poruszanie się i utrzymywanie równowagi. Ryby oddychają skrzelami, a wiele gatunków ma także pęcherz pławny, który reguluje zanurzenie.
  20. Pęcherz pławny to wypełniony gazem narząd, który umożliwia rybie utrzymanie się na określonej głębokości bez zużywania energii. Może także wspomagać słuch i, u niektórych ryb, służyć do oddawania dźwięków.
  21. Układ wydalniczy ryb tworzą nerki pranerczowe, których jednostką funkcjonalną jest nefron. Mocz wydalany jest przez otwór wydalniczy (u kostnoszkieletowych) lub kloakę (u chrzęstnoszkieletowych).
  22. Ryby słodkowodne żyją w środowisku hipotonicznym, przez co woda wnika do ich organizmu. Nie piją wody, a jej nadmiar usuwają w postaci rozcieńczonego moczu. Ich skrzela aktywnie pobierają sole mineralne. Ryby słonowodne natomiast żyją w środowisku hipertonicznym, piją wodę morską, wydalają zagęszczony mocz, a nadmiar soli usuwają przez specjalne komórki solne w skrzelach.
  23. Ryby słodkowodne wydalają głównie amoniak, natomiast ryby słonowodne i chrzęstnoszkieletowe – mocznik.
  24. Mózg ryb składa się z pięciu części: kresomózgowia, międzymózgowia, śródmózgowia, móżdżku i rdzenia przedłużonego. Ryby mają dobrze rozwinięte zmysły – widzą, słyszą, wyczuwają ruchy wody i zapachy.
  25. Linia naboczna to narząd zmysłu umożliwiający rybie wykrywanie drgań i ruchów wody, co pozwala jej orientować się w przestrzeni, omijać przeszkody i reagować na obecność innych organizmów.
  26. Ryby mają ogromne znaczenie w przyrodzie i dla człowieka. Są ważnym elementem łańcuchów troficznych, stanowią źródło pożywienia i surowców dla przemysłu (np. tran). Wykorzystywane są także jako organizmy modelowe w badaniach biologicznych. Niektóre gatunki mogą być żywicielami pośrednimi pasożytów, dlatego ważne jest ich odpowiednie przygotowanie do spożycia.

G

Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.

Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!

Powiadom mnie o nowych komentarzach
Powiadom o
0 Komentarze
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze