Pytania
- Jakie zwierzęta zaliczamy do stawonogów i jakie cechy wspólne je łączą?
- Jakie są trzy główne grupy stawonogów i czym się charakteryzują?
- Co to jest miksocel i jak powstaje?
- Czym jest kutykula i jakie funkcje pełni u stawonogów?
- Na czym polega linienie u stawonogów i jaka jest jego rola?
- Jakie hormony biorą udział w procesie linienia i jak działają?
- Na czym polega metameria heteronomiczna u stawonogów?
- Jakie są zasady poprawnego nazywania odnóży u stawonogów na maturze?
- Z jakich części składa się układ pokarmowy stawonogów i jakie są jego funkcje?
- Jak działa układ krwionośny stawonogów i co to jest hemolimfa?
- Jakie narządy oddechowe występują u stawonogów i jak są dostosowane do środowiska?
- Jak zbudowany jest układ nerwowy stawonogów?
- Jakie typy narządów zmysłów mają stawonogi i jakie pełnią funkcje?
- Jakie typy układów wydalniczych występują u stawonogów i co one wydalają?
- Jak rozmnażają się stawonogi i czym różni się zapłodnienie od zaplemnienia?
- Czym różni się rozwój prosty od złożonego u stawonogów?
- Na czym polega przeobrażenie zupełne i niezupełne u owadów?
- Jakie cechy morfologiczne wyróżniają owady, pajęczaki, skorupiaki i wije?
- Jakie modyfikacje odnóży występują u owadów i do czego są przystosowane?
- Jakie funkcje pełnią skrzydła owadów i jak różnią się między grupami?
- Jakie znaczenie ekologiczne i gospodarcze mają stawonogi?
- Jakie stawonogi są szkodnikami i jakie mogą być skutki ich obecności?
- Jakie choroby mogą przenosić stawonogi i które gatunki są za to odpowiedzialne?
Odpowiedzi
- Stawonogi to zwierzęta o członowanych odnóżach połączonych stawami. Mają kutykulę, segmentację ciała i są najliczniejszą grupą zwierząt na Ziemi.
- Główne grupy stawonogów to: skorupiaki, szczękoczułkopodobne (pajęczaki) i tchawkowce (owady i wije).
- Miksocel to jama ciała powstała z połączenia pierwotnej jamy ciała i celomy. Jest wypełniona hemolimfą.
- Kutykula to zewnętrzny szkielet zbudowany z chityny, białek i lipidów. Chroni ciało, zapobiega utracie wody i pełni funkcję szkieletu zewnętrznego.
- Linienie polega na zrzuceniu starej kutykuli. Umożliwia wzrost, który u stawonogów zachodzi skokowo.
- Ekdyzon inicjuje linienie, PTTH aktywuje gruczoły produkujące ekdyzon, a hormon juwenilny utrzymuje formę larwalną.
- Metameria heteronomiczna oznacza, że segmenty ciała są zróżnicowane – tworzą tagmy: głowę, tułów i odwłok.
- Należy używać terminu odnóża lub nogi. Niedopuszczalne są formy nóżki i kończyny.
- Układ pokarmowy składa się z: jelita przedniego, środkowego (trawienie enzymatyczne) i tylnego (wchłanianie wody).
- Układ krwionośny otwarty – hemolimfa wypływa z naczyń do jamy ciała i wraca do serca z ostiami.
- Stawonogi oddychają przez: tchawki, płucotchawki, skrzelotchawki, skrzela lub powierzchnię ciała.
- Układ nerwowy tworzą: zwoje nad- i podprzełykowe, obręcz okołoprzełykowa, pnie nerwowe. U owadów mózg ma trzy części.
- Stawonogi mają oczy złożone i proste, chemoreceptory na czułkach, mechanoreceptory w formie włosków.
- Wydalają przez: cewki Malpighiego (lądowe) lub metanefrydia (wodne). Wydalają: kwas moczowy, guanina lub amoniak.
- Większość rozmnaża się płciowo, są rozdzielnopłciowe, zapłodnienie: wewnętrzne (ląd) lub zewnętrzne (woda).
- Rozwój prosty: młode przypominają dorosłe. Rozwój złożony: obecna jest larwa i u części poczwarka.
- Przeobrażenie zupełne: larwa → poczwarka → imago (np. motyl). Niezupełne: larwa podobna do imago (np. modliszka).
- Owady: głowa, tułów, odwłok, 3 pary odnóży, 1 para czułków. Pajęczaki: głowotułów i odwłok, 4 pary odnóży, brak czułków. Skorupiaki: głowotułów i odwłok, 5 par odnóży krocznych, 2 pary czułków. Wije: głowa i segmentowany tułów, wiele par odnóży.
- Modyfikacje odnóży tułowiowych owadów: bieżne, skoczne, chwytne, grzebne, pływne, czepne.
- Skrzydła owadów mogą być: błoniaste, pokrywowe (chrząszcze), przezmianki (muchy) lub mogą zanikać (pchły).
- Stawonogi: rozkładają materię organiczną, zapylają rośliny, są pokarmem, tworzą produkty (miód, jedwab).
- Szkodniki: szarańcza, stonka, bielinek, mole, kołatki, rozkruszki – niszczą uprawy, żywność, zabytki.
- Choroby przenoszone: malaria (komary), bolerioza (kleszcze), tyfus (wesz).
Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.
Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!