<
W tej probówce rozmawiamy o promocji elektronowej, stanie podstawowym i stanie wzbudzonym. Dowiesz się, które pierwiastki mają promocję elektronową i na czym ona polega. Nauczysz się rozróżniać stan podstawowy od stanu wzbudzonego, a także dowiesz się w jakie pułapki wpadają najczęściej uczniowie i na jakie błędy w podręcznikach i internecie warto uważać. Ale to nie wszystko! Dowiesz się również jak powstaje zorza polarna i co wspólnego ma ze wzbudzeniem atomu. Porozmawiamy też o tym dlaczego fajerwerki mają różne barwy i na czym polega próba płomieniowa. Zapraszam do oglądania 🙂
Pamiętaj aby nie używać skrótu, że “chrom i miedź mają promocję”. One nie maja promocji, tylko promocję ELEKTRONOWĄ! Takie skróty na maturze nie przyjdą 🙂
Promocja elektronowa nie jest zjawiskiem chemicznym ani fizycznym. Tak zwany przeskok elektronu z podpowłoki 4s na 3d to tylko metoda na to, by wytłumaczyć z jakiego powodu rozmieszczenie elektronów w np. miedzi i chromie jest inne niż w pozostałych pierwiastkach 4 okresu bloku d.
Promocja elektronowa w ścisłym ujęciu jest zaburzeniem teoretycznej kolejności obsadzanych orbitali. Elektrony są rozmieszczone inaczej niż wynika z reguły obsadzania orbitali atomowych.
WAŻNE: Promocja elektronowa jest stanem o najniższej energii, czyli stanem podstawowym pierwiastka.
Nie występuje w przyrodzie np. atom miedzi o konfiguracji [Ar] 4s2 3d9 czy chromu o konfiguracji [Ar] 4s2 3d4. Miedź i chrom to pierwiastki, których elektrony są od razu rozmieszczone zgodnie z konfiguracją [Ar] 4s1 3d10 i [Ar] 4s1 3d5 i jest to stan podstawowy.
Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.
Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!
Zadania
Według badań przećwiczenie materiału od razu w praktyce poprawia zapamiętywanie o 30%!
Poziom trudności tego zadania to 2/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.
Poziom trudności tego zadania to 2/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.
Poziom trudności tego zadania to 2/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.
Poziom trudności tego zadania to 3/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.
Poziom trudności tego zadania to 3/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.