<
Kwasy możemy podzielić na jednoprotonowe, dwuprotonowe, trójprotonowe itd. Kwasy wieloprotonowe zawierają więcej niż jeden atom wodoru w cząsteczce i to właśnie z takich kwasów mogą powstawać wodorosole.
Podczas dysocjacji elektrolitycznej kationy wodoru oddysocjowują z kwasów etapami. W trakcie tych procesów powstają wodoroaniony, które wchodzą w skład reszt kwasowych wodorosoli.
Co nam daje dysocjacja kwasów?
O tym jak przebiega dysocjacja stopniowa opowiem w probówce. Jednak gdzie zastosowanie znalazła? Na pewno dysocjacja kwasów pozwala tworzyć wodorosole. Ale nie tylko!
Zaczęło się od tego, że w drugiej połowie XIX wieku szwedzki chemik S.A. Arrhenius doświadczalnie udowodnił, że substancje chemiczne można podzielić na dwie grupy: takie, które przewodzą prąd elektryczny i takie, które w tych samych warunkach nie przewodzą praktycznie prądu. Te pierwsze nazwano elektrolitami, a te drugie nieelektrolitami. Zdolność do przewodzenia prądu Arrhenius tłumaczył obecnością cząstek zdolnych do do przenoszenia ładunku, czyli posiadających ładunek.
Doświadczenie Arrheniusa miało cztery podstawowe założenia:
- Elektrolity, a więc kwasy, zasady i sole podczas rozpuszczania w wodzie, rozpadają się na elementy naładowane elektrycznie, czyli ulegają tzw. dysocjacji elektrolitycznej. Elementy te nazwano jonami. Jony naładowane dodatnio nazywa się kationami, a ujemne anionami.
- Suma ładunków elektrycznych kationów i anionów powstających na skutek dysocjacji elektrolitycznej jest zawsze równa zeru.
- Nieelektrolity, czyli substancje, które w roztworach i w stanie stopionym nie przewodzą prądu elektrycznego, nie ulegają dysocjacji elektrolitycznej.
- Właściwości chemiczne jonów różnią się zupełnie od własności obojętnych atomów i cząsteczek.
Na tej podstawie, w roku 1887, Arrhenius stworzył definicję kwasów, zasad i soli, o czym możecie dowiedzieć się w innych lekcjach i probówkach.
W tej skupimy się na odpowiedziach na pytania: Jak przebiega reakcja stopniowej dysocjacji kwasów? Czym są wodoroaniony? Które ze znanych Ci kwasów mogą tworzyć wodorosole? Zapraszam 🙂
Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.
Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!
Zadania
Według badań przećwiczenie materiału od razu w praktyce poprawia zapamiętywanie o 30%!
Poziom trudności tego zadania to 1/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.
Poziom trudności tego zadania to 1/6
Poziom trudności określa, jak trudne jest zadanie:
0-2: Zadania bardzo łatwe, mają za zadanie wprowadzić Cię w temat.
3-4: Jest to poziom odpowiadający łatwiejszym zadaniom na maturze.
5-6: Jest to poziom odpowiadający trudniejszym zadaniom na maturze.