Biologia – kurs maturalny
Podstawy
1 lekcjaBadania biologiczne
3 lekcjeChemia życia
6 lekcjiKomórka
5 lekcjiMetabolizm
8 lekcjiWirusy, wiroidy i priony
1 lekcjaKlasyfikacja organizmów
1 lekcjaProkarionty, protisty, grzyby i porosty
4 lekcjeRóżnorodność roślin i tkanki roślinne
11 lekcjiFizjologia roślin
6 lekcjiRóżnorodność bezkręgowców i tkanki zwierzęce
12 lekcjiRóżnorodność strunowców
8 lekcjiFizjologia zwierząt
9 lekcjiCzłowiek
13 lekcjiGenetyka
12 lekcjiBiotechnologia
6 lekcjiEwolucja
10 lekcjeEkologia
9 lekcjiPrzed Tobą quiz z lekcji “Węglowodany”. Znajdziesz w nim pytania, które pozwolą Ci sprawdzić uzyskaną wiedzę, ale także powtórzyć ten temat. Pamiętaj, że to jeszcze nie matura i możesz popełniać błędy. Grunt, żebyś na tych błędach się uczył! 🙂 Świetnym pomysłem jest prowadzenie zeszytu błędów, w którym będziesz zapisywał zagadnienia, na których się “wyłożyłeś” 🙂 To w przyszłości pomoże Ci szybko przypomnieć sobie, na jakie kwestie szczególnie musisz zwracać uwagę.
Ten quiz nie należy do najprostszych, dlatego uważnie czytaj pytania, bo haczyk tkwi w szczegółach. Życzę Ci powodzenia i do dzieła!
Podsumowanie quizu
Ukończyłeś 0 z 9 pytań
Pytania:
Informacje
Już ukończyłeś ten quiz. Nie możesz rozpocząć go ponownie.
Quiz is loading…
Zaloguj się, aby rozpocząć quiz.
You must first complete the following:
Wynik
Wynik
Odpowiedziałeś poprawnie na 0 z 9 pytań
Twój czas:
Czas się skończył
Uzyskałeś 0 z 0 punktów, (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Średni wynik | |
Twój wynik |
Kategorie
- Brak kategorii 0%
Musisz jeszcze odświeżyć materiał z tej lekcji.
Zaliczyłeś ten quiz, ale musisz jeszcze trochę poćwiczyć.
To całkiem dobry wynik, zrób powtórkę za około 2-3 dni.
Brawo! Świetny wynik!
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- Aktualne
- Wróć do pytania
- Rozwiązane
- Poprawnie
- Niepoprawnie
- Pytanie 1 z 9
1. Pytanie
1 punkt(y)Zaznacz odpowiedź zawierającą jedynie nazwy heksoz.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 2 z 9
2. Pytanie
1 punkt(y)Chityna jest polisacharydem zbudowanym z połączonych za pomocą wiązań beta-1,4-glikozydowych reszt N-acetyloglukozaminy. Glukozamina różni się od glukozy tym, że grupa hydroksylową przy węglu 2 została zastąpiona grupą aminową. Z kolei w przypadku N-acetyloglukozaminy do grupy aminowej przyłączana jest dodatkowo reszta acetylowa.
N-acetyloglukozamina jest również ważnym składnikiem mureiny (peptydoglikanu), w którym łączy się za pomocą wiązań beta-1,4-glikozydowych z kwasem N-acetylomuraminowym, a cała cząsteczka mureiny składa się z długich łańcuchów polisacharydowych usieciowanych przez mostki peptydowe.
Który z powyższych wzorów przedstawia N-acetyloglukozaminę?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 3 z 9
3. Pytanie
1 punkt(y)Chityna jest polisacharydem zbudowanym z połączonych za pomocą wiązań beta-1,4-glikozydowych reszt N-acetyloglukozaminy. Glukozamina różni się od glukozy tym, że grupa hydroksylową przy węglu 2 została zastąpiona grupą aminową. Z kolei w przypadku N-acetyloglukozaminy do grupy aminowej przyłączana jest dodatkowo reszta acetylowa.
N-acetyloglukozamina jest również ważnym składnikiem mureiny (peptydoglikanu), w którym łączy się za pomocą wiązań beta-1,4-glikozydowych z kwasem N-acetylomuraminowym, a cała cząsteczka mureiny składa się z długich łańcuchów polisacharydowych usieciowanych przez mostki peptydowe.
Który z poniższych wzorów przedstawia peptydoglikan?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 4 z 9
4. Pytanie
1 punkt(y)Na schemacie przedstawiono cukier, który jest formą transportową cukrów u roślin, a przez człowieka jest popularnie wykorzystywany do słodzenia na przykład kawy, czy herbaty.
Wybierz odpowiednie słowa, tak aby powstał prawidłowy tekst.
Przedstawiony na schemacie (monosacharyd/disacharyd/polisacharyd), należy do cukrów (redukujących/nieredukujących). Cukier ten to (laktoza/galaktoza/maltoza/sacharoza/rybuloza).
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 5 z 9
5. Pytanie
1 punkt(y)Cukry redukujące to takie, które reagują pozytywnie z odczynnikami Fehlinga, Benedicta i Tollensa. Podczas reakcji z tymi odczynnikami cukry te redukują je dzięki obecności wolnych grup karbonylowych (aldehydowej i ketonowej). Takie grupy posiada każdy cukier w formie łańcuchowej, jednak w roztworach wodnych występują one głównie w formie pierścieniowej. Cukier może jednak łatwo powrócić do formy łańcuchowej o ile jego węgiel anomeryczny nie bierze udziału w wiązaniu O-glikozydowym. Do cukrów redukujących należą wszystkie monosacharydy i część disacharydów.
Zaznacz cukry, które są redukujące.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 6 z 9
6. Pytanie
1 punkt(y)Uzupełnij luki tak, aby powstało prawidłowe zdanie.
Z połączenia glukozy i ………………. powstaje tak zwany cukier mlekowy, czyli …………….. wchodząca w skład mleka ssaków.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 7 z 9
7. Pytanie
1 punkt(y)Powstaje jako produkt trawienia skrobi i glikogenu. Nazywana jest też cukrem słodowym. Którego z węglowodanów dotyczy ten opis?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 8 z 9
8. Pytanie
1 punkt(y)Oceń prawdziwość zdania.
W skrobi znajdują się wiązania alfa-1,4-glikozydowe, które są trawione za pomocą enzymów produkowanych jedynie przez nieliczne organizmy.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 9 z 9
9. Pytanie
1 punkt(y)Jakie wiązanie znajduje się między resztami glukozy w chitynie?
PoprawnieNiepoprawnie
Wyniki: Quiz “Węglowodany”
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||