Powrót do Kurs

Chemia - kurs maturalny

0% Ukończono
0/0 kroków

Atom i układ okresowy

6 lekcji

Systematyka związków nieorganicznych

11 lekcji

Wiązania chemiczne i kształt drobin

2 lekcje

Elektrochemia

4 lekcje

Charakterystyka najważniejszych pierwiastków

7 lekcji

Stechiometria

9 lekcji

Stężenia

7 lekcji

Kinetyka

1 lekcja

Równowaga chemiczna

2 lekcje

Roztwory elektrolitów

4 lekcje

Termochemia

1 lekcja

Chemia organiczna

21 lekcji
Lekcja 40 z 76

Osadzanie się metali na płytkach – zadania obliczeniowe

Agnieszka 4 grudnia 2024

<

Jeśli do roztworu soli włożymy płytkę wykonaną z metalu może zajść reakcja wymiany, która spowoduje zmianę masy tej płytki – zmniejszy się bądź zwiększy się. Reakcja zachodzi wtedy, gdy metal, z którego jest wykonana płytka jest aktywniejszy od metalu znajdującego się w soli, a właściwie w roztworze tej soli 🙂

Aktywność metali sprawdzamy w szeregu elektrochemicznym – im niższy potencjał elektrochemiczny E0 tym aktywniejszy metal. Przykładowo chrom jest bardziej aktywny od miedzi, a miedź jest bardziej aktywna od srebra.

image 1 - Jeśli do roztworu soli włożymy płytkę wykonaną z metalu może zajść reakcja wymiany, która spowoduje zmianę masy tej płytki - zmniejszy się bądź zwiększy się. Reakcja zachodzi wtedy, gdy metal, z którego jest wykonana płytka jest aktywniejszy od metalu znajdującego się w soli, a właściwie w roztworze tej soli :)

Zadania maturalne z płytek można podzielić na dwa typy:

  1. Mamy podaną zmianę masy płytki po zajściu reakcji
  2. Mamy podany ubytek masy płytki po zajściu reakcji oraz oczyszczeniu jej z osadzonego na niej metalu

W tej lekcji rozpracujemy te dwa typy zadań. Zapraszam 🙂

G

Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.

Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!

Powiadom mnie o nowych komentarzach
Powiadom o
2 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze