Biologia – kurs maturalny
Podstawy
1 lekcjaBadania biologiczne
3 lekcjeChemia życia
6 lekcjiKomórka
5 lekcjiMetabolizm
8 lekcjiWirusy, wiroidy i priony
1 lekcjaKlasyfikacja organizmów
1 lekcjaProkarionty, protisty, grzyby i porosty
4 lekcjeRóżnorodność roślin i tkanki roślinne
11 lekcjiFizjologia roślin
6 lekcjiRóżnorodność bezkręgowców i tkanki zwierzęce
12 lekcjiRóżnorodność strunowców
8 lekcjiFizjologia zwierząt
9 lekcjiCzłowiek
13 lekcjiGenetyka
12 lekcjiBiotechnologia
6 lekcjiEwolucja
10 lekcjeEkologia
9 lekcjiPrzed Tobą quiz z lekcji pt. “Błony biologiczne”. Znajdziesz w nim pytania, które pozwolą Ci sprawdzić uzyskaną wiedzę, ale także powtórzyć ten temat. Pamiętaj, że to jeszcze nie matura i możesz popełniać błędy. Grunt, żebyś na tych błędach się uczył! 🙂 Świetnym pomysłem jest prowadzenie zeszytu błędów, w którym będziesz zapisywał zagadnienia, na których się “wyłożyłeś” 🙂 To w przyszłości pomoże Ci szybko przypomnieć sobie, na jakie kwestie szczególnie musisz zwracać uwagę.
Ten quiz nie należy do najprostszych, dlatego uważnie czytaj pytania, bo haczyk tkwi w szczegółach. Życzę Ci powodzenia i do dzieła!
Podsumowanie quizu
Ukończyłeś 0 z 10 pytań
Pytania:
Informacje
Już ukończyłeś ten quiz. Nie możesz rozpocząć go ponownie.
Quiz is loading…
Zaloguj się, aby rozpocząć quiz.
You must first complete the following:
Wynik
Wynik
Odpowiedziałeś poprawnie na 0 z 10 pytań
Twój czas:
Czas się skończył
Uzyskałeś 0 z 0 punktów, (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Średni wynik | |
Twój wynik |
Kategorie
- Brak kategorii 0%
Musisz jeszcze odświeżyć materiał z tej lekcji.
Zaliczyłeś ten quiz, ale musisz jeszcze trochę poćwiczyć.
To całkiem dobry wynik, zrób powtórkę za około 2-3 dni.
Brawo! Świetny wynik!
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- Aktualne
- Wróć do pytania
- Rozwiązane
- Poprawnie
- Niepoprawnie
- Pytanie 1 z 10
1. Pytanie
1 punkt(y)Cząsteczki osmotycznie czynne to rozpuszczalne w wodzie drobnocząsteczkowe związki chemiczne, których stężenie w roztworze decyduje o wielkości jego ciśnienia osmotycznego. Zaznacz cukry, które są osmotyczne czynne:
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 2 z 10
2. Pytanie
1 punkt(y)Wskaż zdanie prawdziwe.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 3 z 10
3. Pytanie
1 punkt(y)W błonie komórkowej wyróżnić można białka integralne, które są trwale związane z błoną biologiczną i mogą być z niej wyizolowane tylko przy użyciu detergentów, rozpuszczalników niepolarnych lub czynników denaturujących. Innym typem białek błonowych są białka powierzchniowe, które znajdują się na powierzchni błony i mogą zostać od niej łatwo oddzielone np. za pomocą roztworów soli.
Na podstawie powyższych informacji i własnej wiedzy wybierz prawidłowe dokończenie poniższego zdania:
Białko kanałowe umożliwiające przepływ jonów potasu zgodnie z gradientem stężeń z wnętrza komórki do jej środowiska to białko……
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 4 z 10
4. Pytanie
1 punkt(y)Wybierz odpowiednie słowo, tak aby powstał przedstawione informacje były prawdziwe.
Pantofelek jest protistem, który odżywia się z wykorzystaniem transportu pęcherzykowego. Posiada on pellikulę, czyli specjalnie wzmocnioną błonę komórkową, której złożona budowa uniemożliwia tworzenie się pęcherzyków poza przystosowanymi do tego miejscami. Pierwszym z nich jest cytostom (nibygęba), w obrębie której zachodzi 1. (endocytoza/egzocytoza), natomiast drugim jest cytopyge (nibyodbyt) w obrębie którego zachodzi 2. (endocytoza/egzocytoza).
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 5 z 10
5. Pytanie
1 punkt(y)Tlen przedostaje się ze światła pęcherzyka płucnego do naczyń krwionośnych na drodze:
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 6 z 10
6. Pytanie
1 punkt(y)Uczeń przeprowadził doświadczenie następujące doświadczenie.
Dwie połówki buraka wydrążył łyżką, w wyniku czego w każdej z połówek powstały jednakowej wielkości zagłębienia. Do zagłębienia w pierwszej połówce buraka uczeń wsypał jedną łyżeczkę soli spożywczej, natomiast drugą połówkę pozostawił bez zmian. Po około godzinie w zagłębieniu pierwszej połówki pojawiła się ciecz, która była nieobecna w drugiej połówce.
Odpowiedz na pytanie wpisując odpowiednie słowo.
Jakie zjawisko spowodowało pojawienie się wody w zagłębieniu?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 7 z 10
7. Pytanie
1 punkt(y)Oporność osmotyczna erytrocytów jest czasem badana w celu wykrycia pewnych chorób. Badanie oporności osmotycznej krwinek czerwonych polega na obserwacji tych krwinek w roztworach o różnym stężeniu NaCl. Ocenia się przy jakim stężeniu NaCl krwinki czerwone wykazują pierwsze ślady hemolizy (rozpadu) oraz przy jakim stężeniu następuje całkowita hemoliza. Prawidłowo rozpad erytrocytów rozpoczyna się przy stężeniu NaCl 78 mmol/l (0,45%), a całkowita hemoliza następuje przy stężeniu około 60–50 mmol/l (0,35–0,3%).
Jeżeli całkowita hemoliza czerwonych krwinek wystąpi przy stężeniu NaCl na poziomie 0,2% to oporność osmotyczna erytrocytów będzie:
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 8 z 10
8. Pytanie
1 punkt(y)Uzupełnij luki tak aby powstał prawidłowy tekst.
Środowisko komórek może być hipo- izo- lub hipertoniczne względem ich wnętrza. Optymalnym środowiskiem dla komórek roślinnych jest środowisko 1. (hipotoniczne/hipertoniczne/izotoniczne), podczas gdy komórki zwierzęce najlepiej funkcjonują w środowisku 2. (hipotonicznym/hipertonicznym/izotonicznym). Za tą różnicę odpowiada obecność 3. (ściany komórkowej/błony komórkowej) u roślin, która zabezpiecza komórkę przed wchłonięciem zbyt dużej ilości wody i pęknięciem.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 9 z 10
9. Pytanie
1 punkt(y)Wymiennik sodowo-wapniowy jest białkiem błonowym, które usuwa wapń z komórek. Wykorzystuje w tym celu energię zmagazynowaną w elektrochemicznym gradiencie sodu (Na+). Stężenie jonów Na+ jest wyższe poza komórką niż w jej wnętrzu, dlatego transport tych jonów do komórki jest zgodny z gradientem ich stężenia. Przepływ jonów sodu zgodnie z gradientem stężeń umożliwia wypompowywanie wapnia z komórki wbrew gradientowi stężeń. Pojedynczy jon wapnia jest wypompowywany z komórki jednocześnie z importem do jej wnętrza trzech jonów sodu. Wymiennik występuje w wielu różnych typach komórek i gatunkach zwierząt. Jest on uważany za jeden z najważniejszych komórkowych mechanizmów usuwania Ca2+.
Wapń jest przez wymiennik sodowo-wapniowy transportowany na drodze ….
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 10 z 10
10. Pytanie
1 punkt(y)Wymiennik sodowo-wapniowy jest białkiem błonowym, które usuwa wapń z komórek. Wykorzystuje w tym celu energię zmagazynowaną w elektrochemicznym gradiencie sodu (Na+). Stężenie jonów Na+ jest wyższe poza komórką niż w jej wnętrzu, dlatego transport tych jonów do komórki jest zgodny z gradientem ich stężenia. Przepływ jonów sodu zgodnie z gradientem stężeń umożliwia wypompowywanie wapnia z komórki wbrew gradientowi stężeń. Pojedynczy jon wapnia jest wypompowywany z komórki jednocześnie z importem do jej wnętrza trzech jonów sodu. Wymiennik występuje w wielu różnych typach komórek i gatunkach zwierząt. Jest on uważany za jeden z najważniejszych komórkowych mechanizmów usuwania Ca2+.
Jaki rodzaj transportu przeprowadza wymiennik sodowo-wapniowy?
PoprawnieNiepoprawnie
Wyniki: Quiz “Błony biologiczne”
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||