Powrót do Kurs

Biologia - kurs maturalny

0% Ukończono
0/0 kroków

Podstawy

1 lekcja

Badania biologiczne

3 lekcje

Chemia życia

6 lekcji

Komórka

5 lekcji

Metabolizm

8 lekcji

Wirusy, wiroidy i priony

1 lekcja

Klasyfikacja organizmów

1 lekcja

Prokarionty, protisty, grzyby i porosty

4 lekcje

Różnorodność roślin i tkanki roślinne

11 lekcji

Fizjologia roślin

6 lekcji

Różnorodność bezkręgowców i tkanki zwierzęce

12 lekcji

Różnorodność strunowców

8 lekcji

Fizjologia zwierząt

9 lekcji

Człowiek

13 lekcji

Genetyka

12 lekcji

Biotechnologia

6 lekcji

Ewolucja

7 lekcji

Ekologia

8 lekcji
Lekcja 25, Probówka 5

Pytania powtórkowe do lekcji “Klasyfikacja organizmów”

Agnieszka 13 lipca 2025
Postęp lekcji
0% Ukończono

Pytania

  1. Dlaczego ludzie klasyfikują organizmy?
  2. Czym zajmuje się systematyka i jaka jest jej rola w biologii?
  3. Co to jest takson i jakie cechy posiada system taksonomiczny?
  4. Czym różni się systematyka od taksonomii?
  5. Na czym polega hierarchiczność systemu klasyfikacji organizmów?
  6. Wymień osiem podstawowych kategorii taksonomicznych w przypadku zwierząt.
  7. Jakie różnice występują w klasyfikacji roślin względem klasyfikacji zwierząt?
  8. Co to jest gatunek według jednej z najczęściej przyjmowanych definicji?
  9. Dlaczego ta definicja nie obejmuje wszystkich organizmów?
  10. Na czym polega nazewnictwo binominalne?
  11. Jak zapisuje się łacińskie nazwy gatunkowe i co oznaczają ich człony?
  12. Co to jest holotyp i jaką pełni funkcję?
  13. Czym różni się nazewnictwo naukowe od zwyczajowego?
  14. Jakie są główne typy systemów klasyfikacji organizmów?
  15. Na czym polega systematyka fenetyczna?
  16. Czym są narządy analogiczne i jaki mają związek z systematyką?
  17. Jakie znaczenie miało odkrycie DNA dla systematyki?
  18. Co to jest filogeneza i jakie narzędzie graficzne ją przedstawia?
  19. Na czym polega filogenetyka molekularna?
  20. Jak tworzy się taksony w systemie filogenetycznym?
  21. Czym różni się takson monofiletyczny od parafiletycznego i polifiletycznego?
  22. Czym jest kladogram i jak go interpretować?
  23. Jakie są trzy domeny życia?
  24. Jakie różnice występują między bakteriami, archeowcami a eukariontami?
  25. Jak działa klucz dwudzielny (dychotomiczny)?
  26. Na czym polega metoda podziału logicznego i czym różni się od fenetycznej?
  27. Jakie cechy wykorzystuje się w kluczach dwudzielnych?
  28. Czy wszystkie klucze są dwudzielne? Uzasadnij.

Odpowiedzi

  1. Ludzie klasyfikują organizmy, aby uporządkować wiedzę, ułatwić komunikację naukową i rozpoznać potencjalne korzyści lub zagrożenia płynące z obecności danego gatunku.
  2. Systematyka to dział biologii zajmujący się opisywaniem, klasyfikowaniem i katalogowaniem organizmów. Jej celem jest odtworzenie pokrewieństwa ewolucyjnego.
  3. Takson to jednostka klasyfikacyjna organizmów. System taksonomiczny jest hierarchiczny i odzwierciedla pokrewieństwo między organizmami.
  4. Systematyka obejmuje cały proces klasyfikowania, a taksonomia dotyczy reguł i metod nadawania nazw i ustalania klasyfikacji.
  5. Hierarchiczność oznacza, że wyższe taksony obejmują w sobie niższe – np. rodzina zawiera kilka rodzajów, a rodzaj kilka gatunków.
  6. Domena, królestwo, typ, gromada, rząd, rodzina, rodzaj, gatunek.
  7. W przypadku roślin zamiast typu występuje gromada, a zamiast gromadyklasa.
  8. Gatunek to grupa organizmów zdolnych do krzyżowania się i wydawania płodnego potomstwa.
  9. Definicja ta nie obejmuje organizmów rozmnażających się bezpłciowo ani gatunków wymarłych, których krzyżowanie jest niemożliwe do zbadania.
  10. Nazewnictwo binominalne polega na nadaniu gatunkowi nazwy dwuczłonowej: pierwszy człon to nazwa rodzajowa, drugi to epitet gatunkowy.
  11. Nazwy łacińskie zapisujemy kursywą. Pierwszy człon piszemy wielką literą, a drugi małą.
  12. Holotyp to wzorcowy okaz gatunku, opisany w publikacji naukowej i przechowywany w instytucji badawczej.
  13. Nazwy naukowe są standaryzowane i uniwersalne, a zwyczajowe – lokalne, co może prowadzić do nieporozumień.
  14. Systemy sztuczne opierają się na podobieństwie zewnętrznym, a naturalne – na pokrewieństwie ewolucyjnym.
  15. Systematyka fenetyczna klasyfikuje organizmy na podstawie ogólnego podobieństwa fenotypów.
  16. Narządy analogiczne to narządy o podobnej funkcji, ale innym pochodzeniu ewolucyjnym — np. płetwa rekina i delfina.
  17. Dzięki rozwojowi genetyki możliwe stało się tworzenie systemów filogenetycznych opartych na analizie DNA i białek.
  18. Filogeneza to droga rozwoju rodowego organizmów. Przedstawiana jest na drzewie filogenetycznym.
  19. Filogenetyka molekularna to dział systematyki badający pokrewieństwo na podstawie analizy sekwencji DNA i białek.
  20. W systemie filogenetycznym taksony tworzy się w oparciu o analizę molekularną i stopień pokrewieństwa.
  21. Monofiletyczne obejmują wspólnego przodka i wszystkich potomków, parafiletyczne – tylko część, a polifiletyczne – organizmy z różnych przodków.
  22. Kladogram przedstawia pochodzenie taksonów w formie rozgałęzień; nie pokazuje jednak czasu ani tempa zmian.
  23. Archaea, Bacteria i Eukarya to trzy główne domeny życia.
  24. Bakterie i archeowceprokariontami, ale różnią się m.in. budową błon i obecnością histonów. Eukarionty mają jądro i organelle.
  25. Klucz dwudzielny prowadzi użytkownika przez kolejne pytania z dwiema opcjami, aż do oznaczenia gatunku.
  26. Podział logiczny zaczyna się od taksonów wyższych i prowadzi do niższych. Fenetyczna działa odwrotnie — od cech szczegółowych do ogólnych.
  27. W kluczach dwudzielnych analizuje się pojedyncze cechy, np. układ liści, rodzaj owłosienia, budowę igieł.
  28. Nie, istnieją też klucze wielodzielne, ale klucze dwudzielne są najczęściej stosowane ze względu na czytelność i prostotę.

G

Subskrybuj nasz kurs online, aby uzyskać dostęp do pełnej treści lekcji.

Jeśli jeszcze nie potrzebujesz subskrypcji, sprawdź koniecznie nasze przykładowe lekcje dostępne zupełnie za darmo!

Powiadom mnie o nowych komentarzach
Powiadom o
0 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze