Lekcja 2,
Probówka 5
W trakcie
PoprzedniNastępny
Pytania powtórkowe do lekcji “Metodyka badań biologicznych”
Postęp lekcji
0% Ukończono
Poniżej czekają na Ciebie pytania powtórkowe do lekcji “Metodyka badań biologicznych”. Odpowiedz na nie, a następnie sprawdź swoje odpowiedzi! Powodzenia 🙂
Pytania
- Czym różni się obserwacja od doświadczenia?
- Jakie zmysły możemy wykorzystywać w obserwacji biologicznej?
- Co to jest przedmiot badań? Podaj przykład.
- Co to jest obiekt badań? Podaj przykład.
- Jakie są etapy przeprowadzania badań biologicznych?
- Czym jest problem badawczy i jak można go sformułować?
- Co to jest hipoteza badawcza?
- Jaką formę może mieć hipoteza? Podaj przykład hipotezy.
- Co oznacza weryfikacja hipotezy? Jak się ją przeprowadza?
- Na czym polega różnica między próbą badawczą a próbą kontrolną?
- Dlaczego ważne jest stosowanie próby kontrolnej w doświadczeniu?
- Dlaczego należy przeprowadzać powtórzenia w badaniach?
- Jakie są etapy analizy wyników w badaniach biologicznych?
- Co to jest wniosek badawczy i jak powinien być sformułowany?
- Dlaczego nie można wyciągać wniosków dotyczących ludzi na podstawie badań na myszach?
- Jakie są dwa główne rodzaje danych wykorzystywanych w dokumentacji badań biologicznych?
- Jakie przykłady danych jakościowych i ilościowych można wyróżnić w badaniach biologicznych?
- W jaki sposób możemy dokumentować dane jakościowe?
- Jak należy zorganizować dane ilościowe w badaniach biologicznych?
- Co to jest średnia arytmetyczna i jak się ją oblicza?
- Co oznaczają pojęcia „zmienna zależna” i „zmienna niezależna” w kontekście doświadczeń biologicznych?
- Gdzie umieszczamy zmienną niezależną i zależną na wykresie?
- Jakie informacje powinny znaleźć się w tytule i nagłówku tabeli z wynikami badań?
Odpowiedzi
- Obserwacja polega na biernym monitorowaniu organizmów lub procesów bez ingerencji badacza. Doświadczenie (eksperyment) polega na celowym modyfikowaniu jednego z czynników, aby zaobserwować jego wpływ na organizm lub proces.
- W obserwacji możemy wykorzystywać wzrok, słuch, węch, smak oraz dotyk.
- Przedmiot badań to zjawisko lub proces, który badamy. Przykładem może być fotosynteza.
- Obiekt badań to organizm lub materiał biologiczny, na którym prowadzimy badania. Przykładem może być rzodkiewnik postolity.
- Sformułowanie problemu badawczego, postawienie hipotezy, weryfikacja hipotezy, analiza wyników i sformułowanie wniosku
- Problem badawczy to pytanie, na które badanie ma dostarczyć odpowiedzi. Można go sformułować w formie pytania lub równoważnika zdania. Przykład: Czy wyciąg z rzodkwi zwyczajnej wpływa na kiełkowanie nasion mniszka lekarskiego i ogórka siewnego?
- Hipoteza to przewidywana odpowiedź na pytanie postawione w problemie badawczym. Może być twierdząca lub przecząca.
- Hipoteza może mieć formę twierdzącą lub przeczącą. Przykład: Wyciąg z rzodkwi zwyczajnej hamuje kiełkowanie nasion mniszka lekarskiego, ale nie wpływa na nasiona ogórka siewnego.
- Weryfikacja hipotezy polega na sprawdzeniu jej prawdziwości poprzez przeprowadzenie doświadczenia, analizę wyników i wyciągnięcie wniosków.
- W próbie badawczej obiekty badawcze są poddawane działaniu badanego czynnika. W próbie kontrolnej obiekty nie są poddawane działaniu badanego czynnika, ale pozostałe warunki są identyczne.
- Próby kontrolne pozwalają na porównanie wyników z próbą badawczą, co umożliwia wykazanie, że zaobserwowane różnice wynikają z działania badanego czynnika.
- Powtórzenia pozwalają sprawdzić, czy wyniki są spójne i wiarygodne. Wyniki z powtórzeń mogą się różnić, ale powinny być zbliżone do siebie.
- Zebranie wyników, udokumentowanie wyników, analiza wyników, interpretacja wyników
- Wniosek to ostateczna odpowiedź na problem badawczy oparta na analizie wyników. Wniosek musi być bezpośrednio powiązany z danymi zebranymi podczas badań, bez domysłów.
- Mimo że badania na myszach mogą dostarczyć cennych informacji, wyniki nie mogą być automatycznie przenoszone na ludzi, ponieważ różne organizmy mogą reagować odmiennie.
- Dane jakościowe i ilościowe.
- Przykłady danych jakościowych to płeć, kolor oczu, grupa krwi, a ilościowych to wzrost, wiek, masa ciała.
- Dane jakościowe mogą być dokumentowane w formie np. fotografii, nagrań audio/wideo lub rysunków.
- Dane ilościowe powinny być zebrane w tabeli i mogą być przedstawiane w postaci wykresów.
- Średnia arytmetyczna to suma wszystkich wyników podzielona przez liczbę tych wyników.
- Zmienna niezależna to czynnik zmieniany w doświadczeniu (np. temperatura), a zmienna zależna to wynikający z niej efekt, np. wzrost roślin.
- Zmienną niezależną umieszczamy na osi X, a zmienną zależną na osi Y.
- Tytuł powinien informować o zawartości tabeli, a nagłówki wierszy i kolumn powinny określać jakie dane są w nich przedstawione.
Powiadom mnie o nowych komentarzach
Zaloguj się
Zaloguj się, aby komentować
0 komentarzy
oceniany