Pytania powtórkowe do lekcji “Metodyka badań biologicznych”
Poniżej czekają na Ciebie pytania powtórkowe do lekcji “Metodyka badań biologicznych”. Odpowiedz na nie, a następnie sprawdź swoje odpowiedzi! Powodzenia 🙂
Pytania
- Czym różni się obserwacja od doświadczenia?
 - Jakie zmysły możemy wykorzystywać w obserwacji biologicznej?
 - Co to jest przedmiot badań? Podaj przykład.
 - Co to jest obiekt badań? Podaj przykład.
 - Jakie są etapy przeprowadzania badań biologicznych?
 - Czym jest problem badawczy i jak można go sformułować?
 - Co to jest hipoteza badawcza?
 - Jaką formę może mieć hipoteza? Podaj przykład hipotezy.
 - Co oznacza weryfikacja hipotezy? Jak się ją przeprowadza?
 - Na czym polega różnica między próbą badawczą a próbą kontrolną?
 - Dlaczego ważne jest stosowanie próby kontrolnej w doświadczeniu?
 - Dlaczego należy przeprowadzać powtórzenia w badaniach?
 - Jakie są etapy analizy wyników w badaniach biologicznych?
 - Co to jest wniosek badawczy i jak powinien być sformułowany?
 - Dlaczego nie można wyciągać wniosków dotyczących ludzi na podstawie badań na myszach?
 - Jakie są dwa główne rodzaje danych wykorzystywanych w dokumentacji badań biologicznych?
 - Jakie przykłady danych jakościowych i ilościowych można wyróżnić w badaniach biologicznych?
 - W jaki sposób możemy dokumentować dane jakościowe?
 - Jak należy zorganizować dane ilościowe w badaniach biologicznych?
 - Co to jest średnia arytmetyczna i jak się ją oblicza?
 - Co oznaczają pojęcia „zmienna zależna” i „zmienna niezależna” w kontekście doświadczeń biologicznych?
 - Gdzie umieszczamy zmienną niezależną i zależną na wykresie?
 - Jakie informacje powinny znaleźć się w tytule i nagłówku tabeli z wynikami badań?
 
Odpowiedzi
- Obserwacja polega na biernym monitorowaniu organizmów lub procesów bez ingerencji badacza. Doświadczenie (eksperyment) polega na celowym modyfikowaniu jednego z czynników, aby zaobserwować jego wpływ na organizm lub proces.
 - W obserwacji możemy wykorzystywać wzrok, słuch, węch, smak oraz dotyk.
 - Przedmiot badań to zjawisko lub proces, który badamy. Przykładem może być fotosynteza.
 - Obiekt badań to organizm lub materiał biologiczny, na którym prowadzimy badania. Przykładem może być rzodkiewnik postolity.
 - Sformułowanie problemu badawczego, postawienie hipotezy, weryfikacja hipotezy, analiza wyników i sformułowanie wniosku
 - Problem badawczy to pytanie, na które badanie ma dostarczyć odpowiedzi. Można go sformułować w formie pytania lub równoważnika zdania. Przykład: Czy wyciąg z rzodkwi zwyczajnej wpływa na kiełkowanie nasion mniszka lekarskiego i ogórka siewnego?
 - Hipoteza to przewidywana odpowiedź na pytanie postawione w problemie badawczym. Może być twierdząca lub przecząca.
 - Hipoteza może mieć formę twierdzącą lub przeczącą. Przykład: Wyciąg z rzodkwi zwyczajnej hamuje kiełkowanie nasion mniszka lekarskiego, ale nie wpływa na nasiona ogórka siewnego.
 - Weryfikacja hipotezy polega na sprawdzeniu jej prawdziwości poprzez przeprowadzenie doświadczenia, analizę wyników i wyciągnięcie wniosków.
 - W próbie badawczej obiekty badawcze są poddawane działaniu badanego czynnika. W próbie kontrolnej obiekty nie są poddawane działaniu badanego czynnika, ale pozostałe warunki są identyczne.
 - Próby kontrolne pozwalają na porównanie wyników z próbą badawczą, co umożliwia wykazanie, że zaobserwowane różnice wynikają z działania badanego czynnika.
 - Powtórzenia pozwalają sprawdzić, czy wyniki są spójne i wiarygodne. Wyniki z powtórzeń mogą się różnić, ale powinny być zbliżone do siebie.
 - Zebranie wyników, udokumentowanie wyników, analiza wyników, interpretacja wyników
 - Wniosek to ostateczna odpowiedź na problem badawczy oparta na analizie wyników. Wniosek musi być bezpośrednio powiązany z danymi zebranymi podczas badań, bez domysłów.
 - Mimo że badania na myszach mogą dostarczyć cennych informacji, wyniki nie mogą być automatycznie przenoszone na ludzi, ponieważ różne organizmy mogą reagować odmiennie.
 - Dane jakościowe i ilościowe.
 - Przykłady danych jakościowych to płeć, kolor oczu, grupa krwi, a ilościowych to wzrost, wiek, masa ciała.
 - Dane jakościowe mogą być dokumentowane w formie np. fotografii, nagrań audio/wideo lub rysunków.
 - Dane ilościowe powinny być zebrane w tabeli i mogą być przedstawiane w postaci wykresów.
 - Średnia arytmetyczna to suma wszystkich wyników podzielona przez liczbę tych wyników.
 - Zmienna niezależna to czynnik zmieniany w doświadczeniu (np. temperatura), a zmienna zależna to wynikający z tej zmiany efekt, np. wzrost roślin.
 - Zmienną niezależną umieszczamy na osi X, a zmienną zależną na osi Y.
 - Tytuł powinien informować o zawartości tabeli, a nagłówki wierszy i kolumn powinny określać jakie dane są w nich przedstawione.
 
        
