Biologia – kurs maturalny
Podstawy
1 lekcjaBadania biologiczne
3 lekcjeChemia życia
6 lekcjiKomórka
5 lekcjiMetabolizm
8 lekcjiWirusy, wiroidy i priony
1 lekcjaKlasyfikacja organizmów
1 lekcjaProkarionty, protisty, grzyby i porosty
4 lekcjeRóżnorodność roślin i tkanki roślinne
11 lekcjiFizjologia roślin
6 lekcjiRóżnorodność bezkręgowców i tkanki zwierzęce
12 lekcjiRóżnorodność strunowców
8 lekcjiFizjologia zwierząt
9 lekcjiCzłowiek
13 lekcjiGenetyka
12 lekcjiBiotechnologia
6 lekcjiEwolucja
10 lekcjeEkologia
9 lekcjiPrzed Tobą quiz z Metodyki badań biologicznych. Znajdziesz w nim pytania, które pozwolą Ci sprawdzić uzyskaną wiedzę, ale także powtórzyć ten temat. Pamiętaj, że to jeszcze nie matura i możesz popełniać błędy. Grunt, żebyś na tych błędach się uczył! 🙂 Świetnym pomysłem jest prowadzenie zeszytu błędów, w którym będziesz zapisywał zagadnienia, na których się “wyłożyłeś” 🙂 To w przyszłości pomoże Ci szybko przypomnieć sobie, na jakie kwestie szczególnie musisz zwracać uwagę.
Ten quiz nie należy do najprostszych, dlatego uważnie czytaj pytania, bo haczyk tkwi w szczegółach. Życzę Ci powodzenia i do dzieła!
Podsumowanie quizu
Ukończyłeś 0 z 10 pytań
Pytania:
Informacje
Już ukończyłeś ten quiz. Nie możesz rozpocząć go ponownie.
Quiz is loading…
Zaloguj się, aby rozpocząć quiz.
You must first complete the following:
Wynik
Wynik
Odpowiedziałeś poprawnie na 0 z 10 pytań
Twój czas:
Czas się skończył
Uzyskałeś 0 z 0 punktów, (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Średni wynik | |
Twój wynik |
Kategorie
- Brak kategorii 0%
Musisz jeszcze odświeżyć materiał z tej lekcji.
Zaliczyłeś ten quiz, ale musisz jeszcze trochę poćwiczyć.
To całkiem dobry wynik, zrób powtórkę za około 2-3 dni.
Brawo! Świetny wynik!
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- Aktualne
- Wróć do pytania
- Rozwiązane
- Poprawnie
- Niepoprawnie
- Pytanie 1 z 10
1. Pytanie
1 punkt(y)Źródło: Informator CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2023) – Zadanie 3.
[Na podstawie: Y. Xu i inni, Synergistic Effects of Apigenin and Paclitaxel on Apoptosis of Cancer Cells, „PLoS ONE” 6(12), 2011, s. 1-12.]
Powyżej znajduje się wykres ilustrujący odsetek komórek nowotworowych, które pozostały żywe po 24 godzinach od podania paklitakselu (Pak), apigeniny (Api) lub obu związków razem (Pak i Api). Słupki błędów wskazują odchylenie standardowe.
Która z przedstawionych na wykresie prób jest próbą kontrolną?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 2 z 10
2. Pytanie
1 punkt(y)Źródło: Informator CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2023) – Zadanie 3.
Powyżej znajduje się wykres ilustrujący odsetek komórek nowotworowych, które pozostały żywe po 24 godzinach od podania paklitakselu (Pak), apigeniny (Api) lub obu związków razem (Pak i Api). Słupki błędów wskazują odchylenie standardowe.
Oceń prawdziwość zdania:
Z wykresu można odczytać, że odchylenie standardowe wyników w próbie z apigeniną było niewielkie.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 3 z 10
3. Pytanie
1 punkt(y)Wybierz właściwy wariant, tak aby powstało prawidłowe zdanie.
Zmienna niezależna jest czynnikiem, którego wartość w doświadczeniu (A. jest zmieniana/pozostaje niezmieniona) przez badającego. Z kolei zmienna zależna (B. ulega zmianom/nie ulega zmianom) w zależności od wartości zmiennej niezależnej.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 4 z 10
4. Pytanie
1 punkt(y)Przeprowadzono doświadczenie, w którym sprawdzano wpływ koloru oświetlenia na intensywność fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej. Wykonano 4 zestawy oznaczone liczbami od 1 do 4, w których rośliny oświetlane były światłem niebieskim (zestaw 1), czerwonym (zestaw 2) i zielonym (zestaw 3) oraz białym (zestaw 4). Intensywność fotosyntezy mierzono przez określanie objętości uwalnianego przez roślinę tlenu. Najmniej gazu wydzieliło się w próbie ze światłem zielonym, a najwięcej w próbie z światłem białym.
Wskaż prawidłowo sformułowany problem badawczy do tego doświadczenia.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 5 z 10
5. Pytanie
1 punkt(y)Przeprowadzono doświadczenie, w którym sprawdzano wpływ koloru oświetlenia na intensywność fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej. Wykonano 4 zestawy oznaczone literami od 1 do 4, w których rośliny oświetlane były światłem niebieskim (zestaw 1), czerwonym (zestaw 2) i zielonym (zestaw 3) oraz białym (zestaw 4). Intensywność fotosyntezy mierzono przez określanie objętości uwalnianego przez roślinę tlenu. Najmniej gazu wydzieliło się w próbie ze światłem zielonym, a najwięcej w próbie z światłem białym.
Które zestawy w wyżej opisanym doświadczeniu stanowiły próbę badawczą, a które próbę kontrolną?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 6 z 10
6. Pytanie
1 punkt(y)Przeprowadzono doświadczenie, w którym sprawdzano wpływ koloru oświetlenia na intensywność fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej. Wykonano 4 zestawy oznaczone literami od 1 do 4, w których rośliny oświetlane były światłem niebieskim (zestaw 1), czerwonym (zestaw 2) i zielonym (zestaw 3) oraz białym (zestaw 4). Intensywność fotosyntezy mierzono przez określanie objętości uwalnianego przez roślinę tlenu. Najmniej gazu wydzieliło się w próbie ze światłem zielonym, a najwięcej w próbie ze światłem białym.
Zaznacz które przedmioty będą niezbędne do stworzenia próby kontrolnej do wyżej opisanego doświadczenia.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 7 z 10
7. Pytanie
1 punkt(y)Źródło: Matura CKE czerwiec 2015, Poziom rozszerzony (Formuła 2007) – Zadanie 16.
Na podstawie powyższego wykresu można sformułować wniosek:
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 8 z 10
8. Pytanie
1 punkt(y)Źródło: Matura CKE czerwiec 2015, Poziom rozszerzony (Formuła 2007) – Zadanie 16.
Na podstawie powyższego wykresu oceń prawdziwość zdania:
W nocy roślina traci na drodze transpiracji więcej wody niż pobiera.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 9 z 10
9. Pytanie
1 punkt(y)Przeprowadzono doświadczenie, w którym badano wpływ wyciągu ze zmielonych nasion kąkola polnego (Agrostemma githago L.) na na zdolność kiełkowania ozimych gatunków zbóż (pszenica, jęczmień).
Po wykonaniu doświadczenia badacz zapisał:
Wyciągi o stężeniu 5 i 8% w największym stopniu hamowały kiełkowanie pszenicy.
Zapisane przez badacza zdanie to:
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 10 z 10
10. Pytanie
1 punkt(y)Przeprowadzono doświadczenie, w którym badano wpływ wyciągu ze zmielonych nasion kąkola polnego (Agrostemma githago L.) na na zdolność kiełkowania ozimych gatunków zbóż (pszenica, jęczmień).
Po wykonaniu doświadczenia badacz zapisał:
“Wyciąg z nasion kąkola polnego (Agrostemma githago L.) obniża zdolność kiełkowania nasion pszenicy i jęczmienia.”
Przedstawione tutaj zdanie to:
PoprawnieNiepoprawnie
Wyniki: Quiz “Metodyka badań biologicznych”
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||