Wykrywanie glukozy
Opis pewnego produktu spożywczego zawiera informacje dotyczące związków chemicznych wchodzących w jego skład. Wynika z niego, że najliczniejszą grupę związków stanowią węglowodany (fruktoza, glukoza, maltoza). Obecne są także kwasy organiczne (cytrynowy, glukonowy, jabłkowy, foliowy), wyższe alkohole alifatyczne, aldehydy, ketony, estry oraz związki polifenolowe. Ponadto w skład produktu wchodzą białka, pewne ilości mikroelementów oraz witaminy. Jego barwa uzależniona jest od obecności barwników. Na lekcji chemii uczniowie zapoznali się z opisem produktu spożywczego i z przygotowanym zestawem doświadczalnym zilustrowanym na poniższym schemacie.
Następnie sformułowali cel doświadczenia:
Potwierdzenie obecności glukozy w badanym produkcie spożywczym.
Po zmieszaniu reagentów uczniowie ogrzali zawartość obu probówek i po chwili w każdej z nich zaobserwowali powstanie ceglastoczerwonego osadu. Przemianę zachodzącą w probówce I nazwali próbą kontrolną, a przemianę zachodzącą w probówce II – próbą badawczą. Na podstawie przyjętych założeń i obserwacji uczniowie sformułowali wniosek:
W produkcie spożywczym obecna jest glukoza.
a) Wyjaśnij, dlaczego podany przez uczniów cel doświadczenia oraz sformułowany wniosek były błędne.
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) Podaj poprawny cel opisanego doświadczenia.
Cel doświadczenia:
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
a) Opis produktu spożywczego zawiera informacje o jego składzie, z których wynika, że oprócz glukozy w produkcie spożywczym znajdują się także: fruktoza, maltoza i aldehydy. Związki te, podobnie jak glukoza, mają właściwości redukujące i dają takie same objawy reakcji z zawiesiną Cu(OH)2. Dlatego za pomocą tego doświadczenia nie można potwierdzić obecności glukozy w badanym produkcie.
lub
Ponieważ próbie Trommera (oprócz glukozy) ulegają także inne związki wymienione w opisie produktu spożywczego, np. aldehydy.
b) Cel doświadczenia:
Potwierdzenie, że w badanym produkcie spożywczym obecny jest związek (przynajmniej jeden), który ma właściwości redukujące.
Załóż bezpłatne konto, aby uzyskać dostęp do rozwiązania tego zadania.