Rozróżnienie fenolu i fenolanu sodu- doświadczenie

Masz częściowy dostęp do tego zadania

Aby uzyskać dostęp do większej liczby zadań, załóż bezpłatne konto lub subskrybuj nasz kurs.

Załóż bezpłatne konto, aby zapisywać zrobione zadania

Jeśli masz już u nas konto, zaloguj się.

Fenol (hydroksybenzen) C6H5OH oraz fenolan sodu C6H5ONa to stałe substancje krystaliczne, rozpuszczalne w wodzie o charakterystycznym zapachu lizolu. W dwóch zlewkach znajdują się wodne roztwory fenolu i fenolanu sodu, ich roztwory są nierozróżnialne za pomocą zmysłu wzroku i węchu.

Zaprojektuj doświadczenie, na podstawie którego można odróżnić od siebie wodne roztwory fenolu i fenolanu sodu, mając do dyspozycji następujące odczynniki:

  • wodny roztwór chlorku żelaza (III),
  • wodny roztwór chlorku miedzi (II),
  • fenoloftaleinę.

a) Podaj opis słowny przebiegu doświadczenia.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

b) Napisz obserwacje potwierdzające obecność wodnego roztworu fenolu w jednej zlewce oraz wodnego roztworu fenolanu sodu w drugiej zlewce.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

c) Napisz w formie jonowej całkowitej równanie reakcji, które uzasadnia wybraną metodę identyfikacji.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

a) Do obu zlewek dodajemy kilka kropli fenoloftaleiny.

b) Zawartość zlewki z roztworem fenolanu sodu zabarwi się na kolor malinowy, a w zlewce z roztworem fenolu brak zmian.

c)

G

Subskrybuj nasz kurs chemii online, aby uzyskać dostęp do tego i wielu innych zadań z rozwiązaniami!

Zobacz zadania przykładowe w naszej bazie zadań

Jak Ci poszło?
Dlaczego warto oznaczać zadania jako wykonane?
Wiesz, które zadania z naszej bazy już rozwiązałeś i kiedy. Dzięki temu będziemy mogli polecać Tobie lepiej dobrane zadania, a Ty będziesz mógł je odfiltrować w naszej bazie zadań. Pozwoli nam to też lepiej informować Cię o Twoich postępach w nauce!
Powiadom mnie o nowych komentarzach
Powiadom o
0 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze