Biologia – kurs maturalny
Podstawy
1 lekcjaBadania biologiczne
3 lekcjeChemia życia
6 lekcjiKomórka
5 lekcjiMetabolizm
8 lekcjiWirusy, wiroidy i priony
1 lekcjaKlasyfikacja organizmów
1 lekcjaProkarionty, protisty, grzyby i porosty
4 lekcjeRóżnorodność roślin i tkanki roślinne
11 lekcjiFizjologia roślin
6 lekcjiRóżnorodność bezkręgowców i tkanki zwierzęce
12 lekcjiRóżnorodność strunowców
8 lekcjiFizjologia zwierząt
9 lekcjiCzłowiek
13 lekcjiGenetyka
12 lekcjiBiotechnologia
6 lekcjiEwolucja
10 lekcjeEkologia
9 lekcjiPrzed Tobą quiz powtórkowy z działu “Komórka”. Znajdziesz w nim pytania, które pozwolą Ci sprawdzić uzyskaną wiedzę, ale także powtórzyć ten dział. Pamiętaj, że to jeszcze nie matura i możesz popełniać błędy. Grunt, żebyś na tych błędach się uczył! 🙂 Świetnym pomysłem jest prowadzenie zeszytu błędów, w którym będziesz zapisywał zagadnienia, na których się “wyłożyłeś” 🙂 To w przyszłości pomoże Ci szybko przypomnieć sobie, na jakie kwestie szczególnie musisz zwracać uwagę.
Ten quiz nie należy do najprostszych, dlatego uważnie czytaj pytania, bo haczyk tkwi w szczegółach. Życzę Ci powodzenia i do dzieła!
Podsumowanie quizu
Ukończyłeś 0 z 22 pytań
Pytania:
Informacje
Już ukończyłeś ten quiz. Nie możesz rozpocząć go ponownie.
Quiz is loading…
Zaloguj się, aby rozpocząć quiz.
You must first complete the following:
Wynik
Wynik
Odpowiedziałeś poprawnie na 0 z 22 pytań
Twój czas:
Czas się skończył
Uzyskałeś 0 z 0 punktów, (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Średni wynik | |
Twój wynik |
Kategorie
- Brak kategorii 0%
Musisz jeszcze odświeżyć materiał z tej lekcji.
Zaliczyłeś ten quiz, ale musisz jeszcze trochę poćwiczyć.
To całkiem dobry wynik, zrób powtórkę za około 2-3 dni.
Brawo! Świetny wynik!
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- Aktualne
- Wróć do pytania
- Rozwiązane
- Poprawnie
- Niepoprawnie
- Pytanie 1 z 22
1. Pytanie
1 punkt(y)Która z wymienionych komórek będzie charakteryzowała się najmniejszym stosunkiem powierzchni do objętości?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 2 z 22
2. Pytanie
1 punkt(y)Na schemacie przedstawiono mechanizm działania pompy sodowo-potasowej.
Wskaż zdanie prawdziwe. Możesz wybrać więcej niż jedną prawidłową odpowiedź.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 3 z 22
3. Pytanie
1 punkt(y)Na schemacie przedstawiono mechanizm działania pompy sodowo-potasowej.
Wybierz odpowiednie słowo tak aby powstał prawidłowy tekst.
Pompa sodowo-potasowa jest białkiem 1.(kanałowym/przenośnikowym), które transportuje jony w powtarzającym się cyklu zmian konformacji (czyli kształtu). Podczas każdego cyklu 2. (2/3) jony 3.(potasu/sodu) opuszczają komórkę, a 4.(2/3) jony 5.(potasu/sodu) do niej wnikają.PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 4 z 22
4. Pytanie
1 punkt(y)Na rysunku zaznaczono literami A, B i C trzy białka błonowe, pełniące różne funkcje.
Do jakich rodzajów zaliczymy białka A, B i C?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 5 z 22
5. Pytanie
1 punkt(y)Wskaż zdanie prawdziwe.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 6 z 22
6. Pytanie
1 punkt(y)Wymiennik sodowo-wapniowy jest białkiem błonowym, które usuwa wapń z komórek. Wykorzystuje w tym celu energię zmagazynowaną w elektrochemicznym gradiencie sodu (Na+). Stężenie jonów Na+ jest wyższe poza komórką niż w jej wnętrzu, dlatego transport tych jonów do komórki jest zgodny z gradientem ich stężenia. Przepływ jonów sodu zgodnie z gradientem stężeń umożliwia wypompowywanie wapnia z komórki wbrew gradientowi stężeń. Pojedynczy jon wapnia jest wypompowywany z komórki jednocześnie z importem do jej wnętrza trzech jonów sodu. Wymiennik występuje w wielu różnych typach komórek i gatunkach zwierząt. Jest on uważany za jeden z najważniejszych komórkowych mechanizmów usuwania Ca2+.
Jony sodu są transportowane przez przenośnik na drodze:
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 7 z 22
7. Pytanie
1 punkt(y)Wskaż zdanie fałszywe. Możesz zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 8 z 22
8. Pytanie
1 punkt(y)W jądrze komórkowym nie występują:
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 9 z 22
9. Pytanie
1 punkt(y)Uczeń chciał zaobserwować pod mikroskopem pewne organellum występujące w komórkach roślinnych. W tym celu wykonał preparat z miąższu banana i zaobserwował w komórkach liczne bezbarwne owalne struktury.
Następnie uczeń wybarwił je z wykorzystaniem pewnego odczynnika (cieczy o brunatnym kolorze) w taki sposób, że zabarwiły się na ciemnogranatowy kolor, tak jak widoczne jest to na tym zdjęciu. Pozostałe elementy komórki nie uległy wybarwieniu.
Uzupełnij lukę lub wybierz odpowiednie słowo w taki sposób aby powstał prawidłowy tekst.
Widoczne na zdjęciach organella to 1.(elajoplasty/amyloplasty), które magazynują 2.(lipidy/polisacharydy) o czym świadczy wynik reakcji barwnej.PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 10 z 22
10. Pytanie
1 punkt(y)Uczeń chciał zaobserwować pod mikroskopem pewne organellum występujące w komórkach roślinnych. W tym celu wykonał preparat z miąższu banana i zaobserwował w komórkach liczne bezbarwne owalne struktury.
Następnie uczeń wybarwił je z wykorzystaniem pewnego odczynnika (cieczy o brunatnym kolorze) w taki sposób, że zabarwiły się na ciemnogranatowy kolor, tak jak widoczne jest to na tym zdjęciu. Pozostałe elementy komórki nie uległy wybarwieniu.
Jakiego odczynnika użyto do wybarwienia organelli?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 11 z 22
11. Pytanie
1 punkt(y)Która z tych cech nie świadczy o półautonomicznym charakterze mitochondriów i plastydów?
Mitochondria i plastydy to organella 1.(autonomiczne/półautonomiczne), o czym świadczy posiadanie przez nie własnego DNA kodującego 2.(wszystkie białka/część białek) łańcucha oddechowego.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 12 z 22
12. Pytanie
1 punkt(y)Dokończ zdania uzupełniając luki.
U bakterii Escherichia coli transkrypcja zachodzi w .
W ludzkich komórkach somatycznych transkrypcja zachodzi w .
U bakterii Escherichia coli translacja zachodzi w .
W ludzkich komórkach somatycznych translacja zachodzi przede wszystkim w lub na błonie siateczki śródplazmatycznej .
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 13 z 22
13. Pytanie
1 punkt(y)Jakie organellum oznaczono strzałką na tym zdjęciu spod TEM?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 14 z 22
14. Pytanie
1 punkt(y)Zaznacz wszystkie funkcje, które to organellum pełni w komórce. Możesz wybrać więcej niż jedną prawidłową odpowiedź.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 15 z 22
15. Pytanie
1 punkt(y)Produktem translacji mRNA powstałego na matrycy DNA genu insuliny jest preproinsulina, składająca się z peptydu sygnałowego, peptydu A, peptydu B oraz peptydu C. Peptyd sygnałowy kieruje preprohormon do światła siateczki. Nie posiada on jeszcze wówczas mostków dwusiarczkowych. W świetle siateczki szorstkiej dochodzi do odcięcia sekwencji sygnałowej i powstania proinsuliny, która posiada już mostki dwusiarczkowe. Proinsulina jest następnie transportowana do aparatu Golgiego, gdzie jest pakowana w pęcherzyk wydzielniczy zawierający odpowiednie enzymy proteolityczne. Enzymy te tną proinsulinę na insulinę i peptyd C w obrębie pęcherzyka. Po otrzymaniu odpowiedniego sygnału uwalniającego, komórki beta trzustki uwalniają zawartość pęcherzyka do środowiska na zasadzie egzocytozy.
Oceń prawdziwość zdania:
Razem z insuliną z komórek trzustki uwalniany jest peptyd C.PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 16 z 22
16. Pytanie
1 punkt(y)Proces ten zachodzi u wszystkich eukariontów, począwszy od drożdży, a skończywszy na człowieku. Polega na kontrolowanym rozkładzie przez komórkę własnych cząsteczek chemicznych, fragmentów komórki i organelli komórkowych. Wykorzystywany jest między innymi do degradacji uszkodzonych lub niepotrzebnych wewnątrzkomórkowych białek lub struktur takich jak organella.
Opisany proces to:PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 17 z 22
17. Pytanie
1 punkt(y)Jak nazywa się proces widoczny na drugim zdjęciu?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 18 z 22
18. Pytanie
1 punkt(y)Dokończ zdanie:
Komórki widoczne na drugim zdjęciu znajdują się w środowisku .
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 19 z 22
19. Pytanie
1 punkt(y)Po wejściu w fazę G0 komórka przestaje się dzielić, jednak możliwe jest ponowne podzielenie się tej komórki po pewnym czasie.
Oceń prawdziwość zdania wybierając jedną z poniższych odpowiedzi:PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 20 z 22
20. Pytanie
1 punkt(y)Jady niektórych zwierząt są w stanie doprowadzić komórki do śmierci. Dobrym przykładem mogą być pająki z rodzaju Loxosceles, w których jadzie znajduje się enzym fosfodiesteraza sfingomieliny, rozkładający pewne komponenty błony komórkowej. Powstałe w wyniku rozkładu związki chemiczne wywołują stan zapalny i doprowadzają komórki rozpadu komórek z uwolnieniem ich zawartości do środowiska.
Wybierz odpowiednie słowo, tak aby powstało prawidłowe zdanie:
Śmierć komórek w przedstawionej sytuacji zachodzi przede wszystkim w mechanizmie 1. (apoptozy/nekrozy).PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 21 z 22
21. Pytanie
1 punkt(y)Ile chromosomów posiada plemnik, a ile erytrocyt? Wybierz.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 22 z 22
22. Pytanie
1 punkt(y)Oporność osmotyczna erytrocytów jest czasem badana w celu wykrycia pewnych chorób. Badanie oporności osmotycznej krwinek czerwonych polega na obserwacji tych krwinek w roztworach o różnym stężeniu NaCl. Ocenia się przy jakim stężeniu NaCl krwinki czerwone wykazują pierwsze ślady hemolizy (rozpadu) oraz przy jakim stężeniu następuje całkowita hemoliza. Prawidłowo rozpad erytrocytów rozpoczyna się przy stężeniu NaCl 78 mmol/l (0,45%), a całkowita hemoliza następuje przy stężeniu około 60–50 mmol/l (0,35–0,3%).
Wybierz odpowiednie słowo tak, aby powstało prawidłowe zdanie.
Przedstawione stężenia NaCl są 1.(hipotoniczne/hipertoniczne/izotoniczne) względem erytrocytów.
PoprawnieNiepoprawnie
Wyniki: Quiz powtórkowy – Komórka
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||