Biologia – kurs maturalny
Podstawy
1 lekcjaBadania biologiczne
3 lekcjeChemia życia
6 lekcjiKomórka
5 lekcjiMetabolizm
8 lekcjiWirusy, wiroidy i priony
1 lekcjaKlasyfikacja organizmów
1 lekcjaProkarionty, protisty, grzyby i porosty
4 lekcjeRóżnorodność roślin i tkanki roślinne
11 lekcjiFizjologia roślin
6 lekcjiRóżnorodność bezkręgowców i tkanki zwierzęce
12 lekcjiRóżnorodność strunowców
8 lekcjiFizjologia zwierząt
9 lekcjiCzłowiek
13 lekcjiGenetyka
12 lekcjiBiotechnologia
6 lekcjiEwolucja
10 lekcjeEkologia
9 lekcjiPrzed Tobą quiz powtórkowy z lekcji “Prokarionty”. Znajdziesz w nim pytania, które pozwolą Ci sprawdzić uzyskaną wiedzę, ale także powtórzyć ten temat. Pamiętaj, że to jeszcze nie matura i możesz popełniać błędy. Grunt, żebyś na tych błędach się uczył! 🙂 Świetnym pomysłem jest prowadzenie zeszytu błędów, w którym będziesz zapisywał zagadnienia, na których się “wyłożyłeś” 🙂 To w przyszłości pomoże Ci szybko przypomnieć sobie, na jakie kwestie szczególnie musisz zwracać uwagę.
Ten quiz nie należy do najprostszych, dlatego uważnie czytaj pytania, bo haczyk tkwi w szczegółach. Życzę Ci powodzenia i do dzieła!
Podsumowanie quizu
Ukończyłeś 0 z 10 pytań
Pytania:
Informacje
Już ukończyłeś ten quiz. Nie możesz rozpocząć go ponownie.
Quiz is loading…
Zaloguj się, aby rozpocząć quiz.
You must first complete the following:
Wynik
Wynik
Odpowiedziałeś poprawnie na 0 z 10 pytań
Twój czas:
Czas się skończył
Uzyskałeś 0 z 0 punktów, (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Średni wynik | |
Twój wynik |
Kategorie
- Brak kategorii 0%
Musisz jeszcze odświeżyć materiał z tej lekcji.
Zaliczyłeś ten quiz, ale musisz jeszcze trochę poćwiczyć.
To całkiem dobry wynik, zrób powtórkę za około 2-3 dni.
Brawo! Świetny wynik!
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- Aktualne
- Wróć do pytania
- Rozwiązane
- Poprawnie
- Niepoprawnie
- Pytanie 1 z 10
1. Pytanie
1 punkt(y)Którego z tych elementów budowy komórka bakteryjna może nie posiadać?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 2 z 10
2. Pytanie
1 punkt(y)Spośród podanych chorób wybierz wszystkie choroby bakteryjne. Możesz wybrać więcej niż jedną prawidłową odpowiedź.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 3 z 10
3. Pytanie
1 punkt(y)Harmonina to substancja, która została wyizolowana z hemolimfy biedronki azjatyckiej (Harmonia axiridis). Biedronka azjatycka jest w Polsce gatunkiem inwazyjnym. Pierwszy raz zaobserwowano ją w poznaniu w roku 2006. W przeciągu ostatnich 20 lat biedronka ta rozprzestrzeniła się po Europie i obu Amerykach, stanowiąc zagrożenie dla rodzimych gatunków biedronek. Naukowcy odkryli, że wykazuje ona silne właściwości bakteriobójcze. W kilku badaniach stwierdzono, że działa ona również toksycznie na komórki nowotworowe. Według jeszcze innych badań harmonina jest silnie cytotoksyczna wobec ludzkich linii komórkowych.
Czy na podstawie przedstawionych informacji ta substancja jest dobrym kandydatem na antybiotyk?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 4 z 10
4. Pytanie
1 punkt(y)To zdjęcie przedstawia antybiogram sprawdzający wrażliwość szczepu bakterii X na 15 popularnie stosowanych antybiotyków.
Wskaż zdanie prawdziwe. Możesz wybrać więcej niż 1 prawidłową odpowiedź.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 5 z 10
5. Pytanie
1 punkt(y)Pałeczka okrężnicy (Escherichia coli) to bakteria zamieszkująca jelito grube człowieka. Jej budowa jest dosyć prosta. Ściana komórkowa jest zbudowana z cienkiej warstwy mureiny, która jest pokryta dodatkową błoną zewnętrzną. Na powierzchni tej zewnętrznej błony występuje lipopolisacharyd. W ścianie komórkowej nie ma natomiast kwasów tejchojowych. Wnętrze komórki wypełnione jest cytozolem, w którym znajdują się rybosomy oraz genofor i plazmidy.
W mikrobiologii bardzo często wykorzystywane jest barwienie Grama. Pozwala ono podzielić bakterie na Gram-dodatnie i Gram-ujemne w zależności od budowy ich ściany komórkowej. Bakterie Gram-dodatnie w wyniku barwienia stają się fioletowe, natomiast bakterie Gram-ujemne przyjmują różowy lub czerwony kolor.
Jaki kolor będzie miała opisana w tekście bakteria po przeprowadzeniu barwienia Grama?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 6 z 10
6. Pytanie
1 punkt(y)Bakterie żelazowe z rodzaju Thiobacillus utleniają żelazo i w ten sposób uzyskują energię, która następnie służy im do syntezy związków organicznych z prostszych związków nieorganicznych.
Reakcja utleniania żelaza wygląda następująco:
2Fe2+ + O2 + 4H+ –> 2Fe3+ + 2H2O
Opisany powyżej proces metaboliczny to:
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 7 z 10
7. Pytanie
1 punkt(y)Zamieszkująca w układzie pokarmowym człowieka pałeczka okrężnicy (Escherichia coli) jest dobrze przystosowana do swojego środowiska życia. Kiedy w otoczeniu znajduje się tlen, bakteria korzysta z niego przeprowadzając oddychanie tlenowe. Kiedy natomiast tlen jest nieobecny, bakteria uzystkuje energię na drodze oddychania beztlenowego lub fermentacji.
Opisana w tekście bakteria jest:
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 8 z 10
8. Pytanie
1 punkt(y)W obrębie jednego gatunku bakterii mogą występować różne szczepy, które mogą różnić się od siebie pod względem genetycznym. Określony szczep bakterii danego gatunku może posiadać geny, których nie posiadają inne szczepy tego gatunku. Takie geny mogą nadawać mu pewne cechy, których inne szczepy nie posiadają.
Ten schemat przedstawia 2 szalki Petriego z krążkami nasączonymi trzema różnymi antybiotykami. Odpowiedz na pytanie.
Czy na obu tych szalkach mogą znajdować się bakterie tego samego gatunku?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 9 z 10
9. Pytanie
1 punkt(y)Bakteria posiadająca zdolność do aktywnego ruchu porusza się w kierunku rosnącego stężenia glukozy. Ta bakteria wykazuje:
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 10 z 10
10. Pytanie
1 punkt(y)PoprawnieNiepoprawnie
Wyniki: Quiz “Prokarionty”
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||