Biologia – kurs maturalny
Podstawy
1 lekcjaBadania biologiczne
3 lekcjeChemia życia
6 lekcjiKomórka
5 lekcjiMetabolizm
8 lekcjiWirusy, wiroidy i priony
1 lekcjaKlasyfikacja organizmów
1 lekcjaProkarionty, protisty, grzyby i porosty
4 lekcjeRóżnorodność roślin i tkanki roślinne
11 lekcjiFizjologia roślin
6 lekcjiRóżnorodność bezkręgowców i tkanki zwierzęce
12 lekcjiRóżnorodność strunowców
8 lekcjiFizjologia zwierząt
9 lekcjiCzłowiek
13 lekcjiGenetyka
12 lekcjiBiotechnologia
6 lekcjiEwolucja
10 lekcjeEkologia
9 lekcjiPrzed Tobą quiz dotyczący rozdziału „Reakcja rośliny na bodźce”.
Pytania w nim zawarte pomogą Ci sprawdzić, jak dobrze przyswoiłeś wiedzę z tego tematu i ugruntować to, czego się nauczyłeś. Nie zapominaj, że to jeszcze nie matura, więc nie przejmuj się, jeśli popełnisz błędy. Ważne, żebyś z nich wyciągał wnioski na przyszłość! Warto zapisywać sobie zagadnienia, które sprawiły Ci trudność, dzięki temu łatwiej będzie Ci przypomnieć sobie, na co musisz zwrócić uwagę przed egzaminem.
Ten quiz może być wyzwaniem, więc uważnie czytaj każde pytanie, bo kluczowe są detale. Powodzenia!
Quiz “Reakcja rośliny na bodźce”
Podsumowanie quizu
Ukończyłeś 0 z 15 pytań
Pytania:
Informacje
Już ukończyłeś ten quiz. Nie możesz rozpocząć go ponownie.
Quiz is loading…
Zaloguj się, aby rozpocząć quiz.
You must first complete the following:
Wynik
Wynik
Odpowiedziałeś poprawnie na 0 z 15 pytań
Twój czas:
Czas się skończył
Uzyskałeś 0 z 0 punktów, (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Średni wynik | |
Twój wynik |
Kategorie
- Brak kategorii 0%
Musisz jeszcze raz przerobić tę lekcję.
Zaliczyłeś/aś ten quiz, ale warto jeszcze powtórzyć wiadomości
Brawo! To dobry wynik!
Super, świetny wynik!
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- Aktualne
- Wróć do pytania
- Rozwiązane
- Poprawnie
- Niepoprawnie
- Pytanie 1 z 15
1. Pytanie
1 punkt(y)Jakie są główne różnice między nastią a tropizmem pod względem ich wpływu na rozwój organów roślinnych?
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 2 z 15
2. Pytanie
1 punkt(y)Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. Obecność auksyn w organie roślinnym zawsze powoduje wzrost komórek na długość.
2. Wzrost komórek na długość po jednej stronie organu powoduje wygięcie się tego organu w stronę przeciwną.
3. Wpływ tego samego stężenia auksyn jest identyczny na wszystkie organy roślinne.
4. Fototropizm jest reakcją roślin na bodźce świetlne i zawsze jest dodatni.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 3 z 15
3. Pytanie
1 punkt(y)Na podstawie przedstawionych informacji i własnej wiedzy uzupełnij tekst, aby powstał poprawny opis. W każdym nawiasie wybierz właściwe określenie.
Nastie to reakcje roślinne, które są 1. (niezależne/zależne) od kierunku działania bodźca. U ich podstawy leży mechanizm, który opiera się na zmianie 2. (turgoru/ilości chlorofilu) w komórce. Przykładem nastii wywoływanej 3. (bodźcami mechanicznymi/ siłą grawitacji) jest sejsmonastia.
Tropizmy, to reakcje roślin na bodźce, które są 4. (niezależne/zależne) od kierunku działania bodźca. Ich mechanizm opiera się na działaniu fitohormonów, o nazwie 5. (gibereliny/auksyny).
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 4 z 15
4. Pytanie
1 punkt(y)Na podstawie przedstawionych informacji i własnej wiedzy uzupełnij tekst, aby powstał poprawny opis. W każdym nawiasie podkreśl właściwe określenie.
Rośliny potrafią reagować na dotknięcie lub inne bodźce mechaniczne. Taki ruch nazywa się 1. (sejsmonastia/tigmonastia). Ta reakcja polega na szybkiej zmianie kształtu lub ruchu organów roślinnych. Roślina po wykonaniu takiego ruchu 2. (może/nie może) powrócić do poprzedniego ułożenia organów.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 5 z 15
5. Pytanie
1 punkt(y)Dopasuj rodzaje tropizmów do odpowiednich bodźców:
Bodźce:
- Temperatura
- Grawitacja
- Bodźce mechaniczne
- Światło
Uporządkuj elementy
- Światło
- Grawitacja
- Temperatura
- Bodźce mechaniczne
- Fototropizm
- Geotropizm
- Termotropizm
- Tigmotropizm
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 6 z 15
6. Pytanie
1 punkt(y)Na podstawie przedstawionych informacji i własnej wiedzy uzupełnij tekst, aby powstał poprawny opis. W każdym nawiasie wybierz właściwe określenie.
Mimoza wyróżnia się spośród roślin niezwykłą czułością na dotyk. W momencie dotyku roślina reaguje składaniem liści. Mechanizm tego ruchu polega na zmianach stężenia 1. (cytokinin/turgoru) w komórkach poduszeczek działających jako tzw. staw przegubowy. W efekcie następuje regulacja ilości wody w wakuolach komórek liścia – po dotknięciu woda jest 2. (wydalana z komórek/pobierana do komórek) przez co tracą one turgor i liście wiotczeją.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 7 z 15
7. Pytanie
1 punkt(y)Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Winogrona, żeby wspinać się po podporze wykorzystują zjawisko:
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 8 z 15
8. Pytanie
1 punkt(y)Wzrost korzenia następuje przy stężeniu auksyn 10-12 – 10-9 g/cm3, natomiast w wyższych stężeniach jest on hamowany. Wzrost łodygi następuje przy stężeniu auksyn 10-8 – 10-4 g/cm3. Co się wydarzy, gdy stężenie auksyn będzie wynosić 10-5 g/cm3.
Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 9 z 15
9. Pytanie
1 punkt(y)Chcesz zaprojektować doświadczenie dotyczące roli auksyn w procesie ruchów roślin. Jak będzie wyglądać Twoja próba kontrolna?
Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 10 z 15
10. Pytanie
1 punkt(y)Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Wykonujesz eksperyment, w którym obserwujesz otwieranie się płatków kwiatu.
- Mechanizm ruchów nastycznych przy otwieraniu płatków kwiatu jest oparty zawsze na zmianach turgoru w komórce.
- W wyższej temperaturze otwieranie się kwiatu nastąpi wolniej, niż w niższej.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 11 z 15
11. Pytanie
1 punkt(y)Na podstawie przedstawionych informacji i własnej wiedzy uzupełnij tekst, aby powstał poprawny opis. W każdym nawiasie wybierz właściwe określenie.
Ruchy haptonastyczne, które powstają w odpowiedzi na dotyk, ale może je wywołać tylko konkretny rodzaj dotyku, a nie dowolny bodziec mechanizmy. Nie są tym samym, co tigmotropizm, ponieważ kierunek ruchów haptonastycznych 1. (zależy/nie zależy) od kierunku działania bodźca. Przykładem mogą być ruchy roślin mięsożernych. Ruch jest w tym przypadku skutkiem zmiany 2. (długości/turgoru) komórek pod wpływem auksyn.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 12 z 15
12. Pytanie
1 punkt(y)Ten ruch roślin utrzymuje pionową orientację drzew. Drzewa typowe dla stromych środowisk subalpejskich, są zimą pokryte głębokim śniegiem. Jako małe sadzonki są przytłoczone przez śnieg i wygięte prawie płasko do ziemi. Podczas wiosennego wzrostu, ruch ten pozwala im na orientację pionową przez lata późniejszego wzrostu.
Jaki ruch roślin opisuje ten tekst? Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 13 z 15
13. Pytanie
0 punkt(y)Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
- Komórki, które nie mają receptorów auksyn mogą brać udział w generowaniu ruchów tropicznych.
- Auksyny powodują rozluźnianie struktury ściany komórkowej, dzięki czemu staje się ona plastyczna, w związku z czym komórka może łatwo wzrastać na długość.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 14 z 15
14. Pytanie
1 punkt(y)Na podstawie przedstawionych informacji i własnej wiedzy uzupełnij tekst, aby powstał poprawny opis. W każdym nawiasie wybierz właściwe określenie.
Oprócz ruchów roślin w odpowiedzi na bodźce zewnętrzne istnieją też ruchy autonomiczne, które są częściowo lub całkowicie niezależne od zewnętrznych bodźców. Przykładem mogą być wzrostowe ruchy nutacyjne. Są to ruchy kołowe lub wahadłowe, które wykonuje wiele młodych roślin. Są widoczne jako wyginanie się całej siewki w różne strony. Tak nazywamy także ruchy wąsów czepnych niektórych roślin, które umożliwiają im odszukanie podpory i znalezienie optymalnych warunków świetlnych. Z tego względu nazywamy je także ruchami szukającymi. Pasożytnicze rośliny korzystają z tych ruchów, aby znaleźć żywiciela.U podłoża takich ruchów leżą mechanizmy takie, jak te, które powodują nastie i tropizmy, czyli 1. (nierównomierny/równomierny) wzrost organów roślin lub zmiany 2. (turgoru/potencjału wody) w komórce.
PoprawnieNiepoprawnie - Pytanie 15 z 15
15. Pytanie
1 punkt(y)Zaznacz wszystkie właściwe odpowiedzi spośród podanych.
Jaka jest funkcja chemotropizmu dla przeżycia rośliny?
PoprawnieNiepoprawnie
Wyniki: Quiz “Reakcja rośliny na bodźce”
Użytkownik | Data | Punkty | Wynik | |
---|---|---|---|---|
Tabela jest wczytywana… | ||||
Brak dostępnych danych | ||||