Aromatyczność kationów

Nie masz dostępu do tego zadania

Aby uzyskać dostęp do większej liczby zadań, załóż bezpłatne konto lub subskrybuj nasz kurs.

Załóż bezpłatne konto, aby zapisywać zrobione zadania

Jeśli masz już u nas konto, zaloguj się.

Reguła 4n+2 przewiduje właściwości aromatyczne także dla pierścieni zawierających 2 elektrony π (n=0). Wobec nieistnienia pierścieni dwuczłonowych nasuwa się pytanie w jakich pierścieniach i pod jakim warunkiem możliwa jest delokalizacja dwóch elektronów π na cały pierścień. Odpowiedź na to pytanie przynosi analiza budowy elektronowej obojętnych cząsteczek cyklopropenu oraz kationów i anionów, jakie mogą się z nich utworzyć.

W cyklopropenie wiązanie podwójne musi być zdelokalizowane, ponieważ trzeci atom węgla jest w stanie hybrydyzacji sp3 i nie posiada wolnego orbitalu p, mogącego uczestniczyć w powstawaniu orbitalu molekularnego obejmującego całą cząsteczkę. dodatkowy orbital p pojawia się jednak w kationie cyklopropenylowym i może nakładać się z sąsiednimi orbitalami p tworząc pierścieniowy orbital molekularny, podobnie jak ma to miejsce w cząsteczce benzenu. Różnica polega na tym, że delokalizacji ulegają tylko dwa elektrony i że cała cząsteczka ma ładunek dodatni.

G

Subskrybuj nasz kurs chemii online, aby uzyskać dostęp do tego i wielu innych zadań z rozwiązaniami!

Zobacz zadania przykładowe w naszej bazie zadań

Cykloheptatrien, mimo iż spełnia regułę 4n+2, nie jest związkiem aromatycznym, ponieważ posiada nasycony atom węgla, który przerywa sprzężenie wokół pierścienia.

Kation tropyliowy jest związkiem aromatycznym.

G

Subskrybuj nasz kurs chemii online, aby uzyskać dostęp do tego i wielu innych zadań z rozwiązaniami!

Zobacz zadania przykładowe w naszej bazie zadań

Jak Ci poszło?
Dlaczego warto oznaczać zadania jako wykonane?
Wiesz, które zadania z naszej bazy już rozwiązałeś i kiedy. Dzięki temu będziemy mogli polecać Tobie lepiej dobrane zadania, a Ty będziesz mógł je odfiltrować w naszej bazie zadań. Pozwoli nam to też lepiej informować Cię o Twoich postępach w nauce!
Powiadom mnie o nowych komentarzach
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze