Zadanie 5.1, arkusz maj 2016
Uczniowie zebrali 100 liści z krzewów bzu czarnego rosnących na południowym skraju lasu mieszanego oraz 100 liści z krzewów bzu czarnego rosnących w podszycie tego lasu (stanowisko zacienione). Zmierzyli długość i szerokość każdego liścia złożonego oraz obliczyli średnie wartości tych cech w każdej grupie. Wyniki pomiarów przedstawiono w tabeli.
Sformułuj problem badawczy tej obserwacji.
……………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………………………...………
• Czy wielkość liści bzu czarnego zależy od nasłonecznienia?
• Wpływ stopnia zacienienia na długość i szerokość liści bzu czarnego.
• Czy ilość światła ma wpływ na wymiary liści bzu czarnego?
Uwaga:
Nie uznaje się odpowiedzi odnoszących się tylko do jednego wymiaru liścia.
Dopuszcza się sformułowanie problemu badawczego bez podania nazwy gatunku, ponieważ problem badawczy może mieć bardziej ogólny charakter niż hipoteza, która jest testowana.
Uwaga do zadań 5.1 i 5.2: Nazwa „bez czarny” powinna się pojawić przynajmniej raz: albo w poprawnie sformułowanym problemie badawczym, albo we wniosku.
Załóż bezpłatne konto, aby uzyskać dostęp do rozwiązania tego zadania.