Aktywność chemiczna wapnia i magnezu
Do dwóch zlewek zawierających jednakowe objętości wody o temperaturze t = 20°C dodano:
- do zlewki I – próbkę metalicznego magnezu
- do zlewki II – próbkę metalicznego wapnia.
Tylko w jednej zlewce zaobserwowano objawy reakcji chemicznej.
Napisz w formie jonowej równanie reakcji zachodzącej podczas opisanego doświadczenia. Wyjaśnij przyczynę różnej aktywności chemicznej badanych metali.
Równanie reakcji: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wyjaśnienie: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Równanie reakcji: Ca + 2H2O→ Ca2+ + 2OH– + H2
Wyjaśnienie: Elektrony walencyjne znajdują się na powłokach w różnej odległości od jądra atomowego ALBO Energia potencjalna elektronów walencyjnych wapnia jest większa niż energia potencjalna elektronów walencyjnych magnezu.
P.S. Wapń reaguje z wodą gwałtownie i od razu widać pojawiające się pęcherzyki gazu. Magnez w temperaturze pokojowej reaguje z wodą baaardzo powoli, dlatego nie będziemy widzieć objawów reakcji (chyba, że dodamy parę kropli fenoloftaleiny – wtedy roztwór zabarwi się na malinowo zarówno w zlewce, do której wrzucono wapń, jak i w zlewce do której wrzucono magnez)
Załóż bezpłatne konto, aby uzyskać dostęp do rozwiązania tego zadania.