Zadanie 9.1, arkusz maj 2020
Organizmy modelowe wykazują szereg cech, które ułatwiają ich wykorzystywanie w badaniach naukowych.
Na rysunku przedstawiono rzodkiewnik pospolity (Arabidopsis thaliana). Ta roślina znalazła zastosowanie w badaniach związanych m.in. z fizjologią roślin (przekazywanie sygnałów hormonalnych i stresowych), funkcjonowaniem zegara biologicznego, roślinnymi komórkami macierzystymi oraz genetycznymi podstawami fototropizmu.
W doświadczeniach związanych z fizjologią roślin badano wpływ różnych warunków środowiska na kwitnienie rzodkiewnika. Na podstawie wyników jednego z tych doświadczeń sformułowano wniosek: „Względnie wysoka temperatura przyśpiesza kwitnienie rzodkiewnika”.
Na podstawie: A.T. Wierzbicki, Wielka kariera małej rośliny, „Biologia w Szkole”, nr 3/2003, https://pl.pinterest.com
Sformułuj problem badawczy doświadczenia, które doprowadziło do powyższego wniosku.
…………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………...………………………………………
• Wpływ temperatury na kwitnienie rzodkiewnika.
• Wpływ wysokiej temperatury na tempo kwitnienia badanej rośliny.
• Czy wysoka temperatura wpływa na przyspieszenie kwitnienia rzodkiewnika pospolitego?
• Wpływ wysokiej temperatury na czas zakwitania A thaliana.
• Wpływ temperatury na czas przejścia badanej rośliny w fazę generatywną.
Załóż bezpłatne konto, aby uzyskać dostęp do rozwiązania tego zadania.