Analiza doświadczenia – ocena poprawności przeprowadzonego eksperymentu
Uczeń miał wykonać zadanie polegające na otrzymaniu stałego krystalicznego chlorku miedzi(II).
Dysponował niezbędnym sprzętem laboratoryjnym oraz następującymi odczynnikami:
– wodą destylowaną
– stałym azotanem(V) miedzi(II)
– kwasem solnym
– wodnym roztworem chlorku sodu
– wodnym roztworem wodorotlenku sodu.
a) Poniżej przedstawiono opis doświadczenia sporządzony przez ucznia.
Etap 1.
Porcję stałego azotanu(V) miedzi(II) rozpuszczę w niewielkiej ilości wody destylowanej i do otrzymanego roztworu dodam wodny roztwór wodorotlenku sodu. Powstały niebieski galaretowaty osad oddzielę od roztworu przez odsączenie na lejku z bibuły filtracyjnej i następnie przemyję go kilkukrotnie wodą destylowaną.
Etap 2.
Po przeniesieniu osadu do czystej probówki dodam do niej wodny roztwór chlorku sodu. Powstanie stały krystaliczny chlorek miedzi(II) i roztwór wodorotlenku sodu. Następnie oddzielę kryształy soli od roztworu.
Uczeń nieprawidłowo zaplanował doświadczenie, gdyż w jednym z etapów wybrał nieodpowiedni odczynnik.
Dokończ poniższe zdanie. Podaj numer etapu doświadczenia, w którym uczeń wybrał nieodpowiedni odczynnik, oraz napisz, dlaczego nie mógł użyć tego odczynnika.
Uczeń popełnił błąd w ........... etapie doświadczenia, ponieważ wybrany przez niego odczynnik ....................................................................................................................................
b) Podaj nazwę lub wzór odczynnika, którego powinien użyć uczeń do przeprowadzenia reakcji w tym etapie doświadczenia, w którym popełnił błąd, oraz wyjaśnij swój wybór. Opisz prawidłowy sposób wydzielenia czystego stałego chlorku miedzi(II).
Odczynnik: .................................................................................................................................
Wyjaśnienie wyboru: ..................................................................................................................
Sposób wydzielenia czystego stałego CuCl2: .............................................................................
a) Uczeń popełnił błąd w 2. etapie doświadczenia, ponieważ wybrany przez niego odczynnik (wodny roztwór chlorku sodu) nie reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II) lub nie spowoduje otrzymania stałego chlorku miedzi(II)
Dopuszcza się uzasadnienie: chlorek miedzi(II) jest rozpuszczalny w wodzie.
b) Odczynnik: kwas solny
Wyjaśnienie wyboru, np.: (Uczeń powinien wybrać kwas solny, który) reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II). W wyniku reakcji powstaje wodny roztwór chlorku miedzi(II).
Sposób wydzielenia czystego stałego CuCl2: odparowanie wody z roztworu lub zagęszczenie i krystalizacja
Załóż bezpłatne konto, aby uzyskać dostęp do rozwiązania tego zadania.